Från Podiet nr 4 2014-2015 Sofia Karlsson för andra gången

Sofia Karlsson gästade Popical 2012 och är nu tillbaka för ytterligare en konsert. Hon ser redan fram emot besöket.

Sofia Karlsson gästade Popical 2012 och är nu tillbaka för ytterligare en konsert. Hon ser redan fram emot besöket.

– Det ska bli underbart, det är det roligaste på året! säger hon med eftertryck.

Och hennes känslor för Göteborg är minst sagt positiva.

– Göteborg är underbart, mitt hjärta klappar varmt för Göteborg. Det är en musikstad med oerhört positiv publik och man får alltid färska räkor, säger hon med ett skratt.

Hon har hängt i stan en hel del, bland annat spelade hon in sin förra skiva här. Förra Popicalkonserten var Sofia Karlssons första riktiga symfoniorkestersamarbete.

– Jag gifter mig med orkestern, jag är som gjord för att sjunga med orkester, jag älskar det, säger hon, och förklarar att det var en kick för henne att samarbeta med Symfonikerna.

Sofia-Karlsson-1

Och att det tack vare orkesterns bredd – att orkestern innehåller musiker med erfarenhet från allt från pop till folkmusik – går att göra crossover på ett bra sätt. Som vanligt är det Martin Schaub som gjort arrangemangen i samråd med gästartisten.

– Vår ambition var högre än att bara lägga några stråkar, vi svettades för de här arren för att få en äkta crossover, berättar Sofia Karlsson om förberedelserna inför 2012 års upplaga av Popical, och fortsätter:

– Man måste ta genrerna på allvar och bygga broar i musiken åt båda hållen, det ger sig inte av sig självt.

Några arrangemang har också skrivits av konsertens dirigent Hans Ek. Redan nu kan hon avslöja att två nya instrumentstämmor tillkommer i nästa upplaga:

– Harpa och blås är tillagda sedan förra gången, det blir ännu mer intressant, lovar hon.

Rent ljudmässigt skiljer sig klangvolymen under Popical-konserter naturligt nog från hennes reguljära musiksammanhang.

– Det är mäktigt med volymen i en symfoniorkester, det är en annan volym än en PA-volym, det är andra vibrationer, förklarar hon.

Förra Popicalbesöket minns hon också av ett annat skäl:

– Senast jag hade spelat med Göteborgs Symfoniker skulle jag spela med en trio dagen efter, och det kändes ganska futtigt. Man får akta sig för att vänja sig vid fyra kontrabasar.

I en tidigare intervju har Sofia Karlsson berättat att hon är en instrumentnörd av rang. Hennes senaste upptäckt är marxofonen, ett cittralikt instrument med blecktungor som kan upplevas på YouTube, och har publiken tur kommer en sådan att dyka upp under konserten.

När det kommer till hennes egna klassiska favoriter ligger Brahms och Ravel högt på listan. Nattetid är det klassisk körmusik som gäller. Hon har stor respekt för det kunnande som finns inom den klassiska musiken, till exempel förmågan att läsa partitur.

Vid sidan av sina konserter har Sofia Karlsson även deltagit i ett flertal teaterproduktioner, bland annat på Folkteatern i Gävle.

– De år jag var i teatervärlden har givit mig text och ordbehandling, det är så nära i rytm och frasering, säger hon, och betonar likheterna mellan musiken och teatern.

Sofia-Karlsson-2

Viss scenvana har hon också fått från teatern. Och nog har hon scenvana vid det här laget, hon har turnerat oerhört flitigt, och är klar över vad som är det allra bästa med att spela live: att man glömmer bort sig själv, vilket dock bara händer ibland.

På sitt senaste fullängdsalbum samarbetar hon med flera låtskrivare, men majoriteten av låtarna har hon skrivit tillsammans med Andreas Mattsson.

– Vi jobbade på mejl, vi satt en stadsdel ifrån varandra och mejlade och skickade grejer med Dropbox, säger Sofia Karlsson om samarbetet, och tillägger att hon också skrev delar av skivan i Frankrike och Afrika.

Samarbetet med Andreas Mattsson var minst sagt lyckat.

-Vi är en match han och jag, han har vemodet och är ödsligheternas låtskrivare, utvecklar Sofia Karlsson, och avslöjar att publiken kommer att få höra något av det vid den kommande Popicalkonserten.