Det är en varm dag i mitten av maj när jag till sist kan ringa upp Neeme Järvi i Florida. Det hörs direkt att han är förväntansfull och ser fram emot att få möta ”sin” orkester i Göteborg igen, denna gång i Hasselbladskonserten den 10 oktober:
– I love this orchestra. And they love me! säger han och skrattar.
Neeme Järvi var Göteborgs Symfonikers chefdirigent under hela 22 år, 1982-2004. Det var en period av stark utveckling och nya satsningar som gjorde att orkestern kunde växa. Och det var en viktig period för Neeme Järvi själv:
– Vi har haft underbara stunder tillsammans, jag och orkestern. Så många oförglömliga resor över hela världen, så många utmärkta skivinspelningar och ett otroligt givande samarbete med Volvo.
– Det var min inriktning: att Göteborg inte bara ska vara världskänt för att bygga bilar, utan också för att ha en av världens bästa orkestrar. Och det lyckades.
Maestro Järvi är uppenbart stolt över vad han och orkestern åstadkom under de gyllene åren:
– Under min tid blev orkestern världsberömd. Vi hade bra arbetsförhållanden, en underbar akustik och fick fram ett speciellt, unikt ”Gothenburg Sound”.
– Att dirigera är just att skapa orkesterns klangbild. Det handlar inte bara om att visa att orkestern ska spela svagt eller starkt, utan om hur det svaga och starka ska spelas. Det är den professionella dirigentens hantverk. Och undan för undan lyckades vi skapa en helt unik orkesterklang i Göteborg.
– Därför kunde vi också göra alla dessa underbara skivinspelningar tillsammans med BIS Records. Kompletta verk av Sibelius, Stenhammar och så vidare.
Nu ska Neeme Järvi alltså möta orkestern igen. Det var sex år sedan senast.
– Ja, inte vet jag? Jag räknar aldrig bakåt, jag tittar bara framåt, säger Järvi och skrattar igen.
– Jag känner inte till Göteborgs Symfonikers standard i dagsläget. Jag vet att orkestern består av professionella och tekniskt skickliga musiker, även om de flesta är yngre musiker som aldrig har spelat med mig. Men de fem-sex äldre som fortfarande är kvar i orkestern har kanske berättat om mig…
Neeme Järvi menar att Sverige är en viktig språngbräda för unga dirigenter som vill ut i världen. Bland annat har hans två söner, Paavo och Kristjan, inlett sina karriärer som chefdirigenter i Sverige (Malmö Symfoniorkester respektive NorrlandsOperan).
– Alla dirigenter måste ha ett syfte, en riktning i sitt arbete. Många unga, speciellt finska, vill bli berömda snabbt. Men alla som har blivit världsberömda har startat som chefdirigenter i Sverige, exempelvis Esa Pekka Salonen, hävdar Neeme Järvi.
Neeme Järvi bor numera i Miami, Florida. Dagen efter vårt samtal reser han till Chicago Symphony Orchestra för att vikariera för just Esa Pekka och göra tre helkvällar med Mahlers symfoni nr 2 (samtidigt som Salonen är i Sverige för att ta emot Polarpriset). Därefter åker Järvi till sitt hemland Estland och uppför Wilhelm Furtwänglers andra symfoni, ett verk som är nästan en och en halvtimme långt.
– En underbar symfoni och bra för en publik som vill sitta ner och drömma sig bort ett tag, säger Järvi.
Hasselbladskonserten i Göteborg den 10 oktober 2024 innehåller såväl Richard Strauss välkända Also Sprach Zarathustra som ett sällan spelat stycke av Hugo Alfvén, Gustav II Adolf-sviten. Konserten bjuder också på finske Einojuhani Rautavaaras Cantus Arcticus, ett orkesterstycke med inspelade fågelläten.
– Jag gillar fåglar. Det är ett verk för fågelälskare, säger Neeme Järvi.
Han verkar ändå mest förtjust över att få framföra Hugo Alfvén igen:
– Hugo Alfvén är en sorts svensk Richard Strauss. Jag tycker om att kombinera två stora kompositörer i samma program. Gustav Adolf-sviten har vi förresten aldrig spelat i Göteborg. Det är underbar högtidlig och romantisk musik, med flera inslag som är välkända. Psalmen Vår Gud är oss en väldig borg, till exempel. Och i kombination med Also sprach Zarathustra, som alltid är en utmaning för orkestern, blir det en underbar konsertkväll.
Över 500 skivinspelningar har Neeme Järvi hunnit med. Och än är han inte färdig.
– Om orkestern vill så spelar jag gärna in Alfvéns Gustav Adolf-svit också. Jag har ju spelat in allt annat av Alfvén.
Järvi verkar ha kommit in i en andra andning, trots att han är långt över normal pensionsålder. Fortfarande nyfiken och full av åsikter:
– Alla musiker vill upptäcka nytt. Jag har redan upptäckt Beethoven, Brahms, Bruckner, Mahler och de stora för mig själv. Men jag vill också ge världen andra kompositörer som är nödvändiga att spela. Just nu är jag till exempel upptagen med Joachim Rauffs elfte symfoni. Fantastisk musik.
– Jag spelar även gärna nutida musik. Men jag gillar inte att spela skräp. Ibland måste vi faktiskt dirigera skräp, beställningsverk som bara uppförs en enda gång – and that’s it. Det är ändå viktigt att vi gör det, för kompositörernas skull, säger Neeme Järvi.
Sedan tillägger han med ett skratt:
– Så jag fortsätter arbeta, jag är fortfarande vid liv! Men numera vill jag bara dirigera stora, fantastiska orkestrar. Det är därför jag kommer till Göteborg!
Text: Kjell Åke Hansson
Foto: Simon van Boxtel och Emile Holba
Fotnot: Konserten den 10 oktober spelas in av skivbolaget Chandos.