The Cardigans? Visst, de hade hits som My Favourite Game, For What It’s Worth och inte minst Lovefool som var med i filmen Romeo och Julia och tv-serien Beverly Hills. Gruppen sålde över 10 miljoner skivor och framträdde hos David Letterman. Nina Perssons sång, både flickaktig och sval, gick rakt in i hjärtat hos unga lyssnare och kramade sig fast så hårt att fans från många håll i världen fortfarande bönar och ber att The Cardigans ska komma tillbaka. Och det gör de. När detta nummer av Podiet lämnas till tryck är gruppen ute på en internationell turné med spelningar i Mexiko, Kina och Ryssland.
Nina Perssons stil och röst var en stor del i framgångarna för Cardigans, liksom det sparsmakade och eleganta soundet från Tambourine-studion i Malmö där inspelningarna gjordes. Ett tag ville alla dit för att skapa egna hits men i dag nämns Tambourine oftast i den ekonomiska träta där Tambourine, The Hives och Cardigans stämt varandra på miljonbelopp. Det inträffade när Nina Persson blivit gravid efter provrörsbefruktning, något som hon nyligen berättade om i en intervju i Expressen.
– På ett sätt är det bra att det hände under en period i livet när jag hade andra saker att tänka på: jag blev gravid och fick barn. Nu kan jag tänka om tvisten ”vad gör det om hundra år”.
Sonen Nils är nu tre år, ”en rolig ålder men det är otroligt intensivt”, och tar mycket av föräldrarnas tid. Men han är tillräckligt gammal för att Nina Persson ska kunna ägna sig åt sin musikkarriär. Hon ser fram emot lanseringen av den nya skivan – hennes första soloskiva någonsin efter flera skivor med The Cardigans och A Camp. I november släpptes singeln Animal Heart och i slutet av januari ska albumet finnas ute.
Att börja från scratch har både sina för- och nackdelar, berättar hon för Aftonbladet:
– Känslan var att när jag nu inte var knuten till något band som redan hade målat in sig i ett hörn så fanns det oändliga möjligheter. Sedan blev det så att ett slags färg utkristalliserades av sig själv när tre-fyra låtar var skrivna och då följde jag bara den.
Skivans låtar har hon skrivit tillsammans med sin man Nathan Johnson och Eric D Johnson, amerikansk musiker och låtskrivare. Under en koncentrerad period skrev de och spelade in demos. Första singeln med sina synthar och raka beat låter typiskt Nina Persson, men en sak fattas.
– En stor skillnad mot i vanliga fall är att jag kunnat strunta i gitarrerna. På den här skivan finns ingen driven gitarrist som behöver få utlopp. Jag gillar i och för sig det också, men det var roligt att kunna jobba på ett annat sätt och grotta ner sig i analoga syntar. På så sätt har det blivit ett litet steg tillbaka, till ett 80-tal där jag också har mina rötter. Fast det kanske är modernt nu.
I samband med skivsläppet gör Nina Persson några spelningar i Sverige, men endast en med musiker ur Göteborgs Symfoniker: Popical-konserten den 29 mars 2014.