Peter Eötvös har en samlad musikalisk erfarenhet som är svårslagbar. Gör ett besök på hans hemsida och finn en enormt omfattande meritlista som är mer eller mindre fullständig för en skapande och utövande musiker. ”Composer, conductor, professor” sammanfattas hans imponerande verksamhet koncist. Och blygsamt – denne man är lika sympatisk som han är kunnig; det kan alla intyga som samarbetat med honom.
Han växte upp i ungerskspråkiga Székelyudvarhely i Transsylvanien, en stad som ömsom tillhört Ungern och Rumänien men sedan 1947 är en del av det sistnämnda landet. Han studerade i Budapest, där Kodály basade för kompositionsinstitutionen, och inledde sin tonsättarkarriär i början av 1960-talet med att skriva musik till teatern och filmen efter att ha spelat piano och hammondorgel till filmvisningar. 1970 fick han utresetillstånd från kommunistiska Ungern och studerade i Köln för portalfiguren Bernt Alois Zimmermann. Köln var vid denna tid ett centrum för ny och experimentell musik med öppna sinnen och en elektronmusikstudio som hette duga. I dessa kretsar mötte Peter Eötvös den excentriske Karlheinz Stockhausen och blev så småningom musiker och dirigent hos den tyske nyskaparen. En av höjdpunkterna var när han medverkade vid uruppförandet av Stockhausens stora opera Donnerstag aus Licht, en central del i tonsättarens musikaliska epos över veckans sju dagar – Licht.
Som en alltmer uppmärksammad företrädare för den nya musiken bjöds Peter Eötvös in av dirigenten och tonsättaren Pierre Boulez att dirigera invigningskonserten vid IRCAM 1978, ett centrum för musik initierat av president Georges Pompidou. Eötvös insats blev så lyckad att han utsågs till chefdirigent för Ensemble Intercontemporain, en av världens absolut främsta kammarorkestrar för samtida musik. Han har också varit förste gästdirigent för BBC Symphony, Budapests festivalorkester och Göteborgs Symfoniker (2003-2007) och hans operor har spelats på Metropolitan och Staatsoper Berlin. Samarbetet med Ensemble Modern resulterade i konserter med musik av Frank Zappa, en av Peter Eötvös influenser från 1960-talet. Tillsammans gjorde de i Frank Zappas närvaro inspelningar av pionjären Edvard Varéses samtlig verk, ljud- och videoinspelningar som av kontraktsskäl förblivit outgivna. Zappa dog kort därefter och som en hyllning till den amerikanske rockmusikern och avantgardisten komponerade Peter Eötvös Psalm 151, in memoriam Frank Zappa, för slagverkare.
Låt oss avbryta katalogupprepningen här – ni förstår vilken status Peter Eötvös uppnått och bibehållit i alla hörn av musikvärlden. Samtidens angelägna ämnen figurerar ofta i hans verk. Han har tidigare skrivit om de sju astronauterna som förolyckades när rymdskytteln Columbus exploderade 2007 (Seven) och könsrollerna tas upp i hans opera Tre systrar med tre countertenorer i huvudrollerna. Vid Peter Eötvös besök i Göteborg nu i januari framförs hans orkesterverk Alle vittime senza nome, ”Till offren utan namn”, en vädjan om att inte glömma flyktingkrisen och alla människor som omkommit vid flykten över Medelhavet. Peter Eötvös samhällsengagemang är stort och hans medkänsla för de drabbade återkommer i flera av hans projekt. Upptäck hans unika musikaliska universum vid konserterna med Göteborgs Symfoniker och Gageego! i slutet av januari, då finns han själv på plats både som tonsättare och dirigent.
Text Stefan Nävermyr