I oktober 2021 gavs det sammanlagt över 70 konserter på den nya konserthusorgeln. Den höga siffran kan vi tacka de omkring 80 organister från Västra Götalands alla 49 kommuner som deltog i Konserthusets tvådagars orgelmaraton. Göteborgs-Postens Magnus Haglund formulerade maratonloppet fint:
”Den nya orgeln är ett fantastiskt instrument, med enorma klangmöjligheter. Men här uppstår en dialog med musiklivet som berättar något annat än bara det som låter storslaget och tekniskt överväldigande. En sorts vardagsverklighet tar vid, en serie interiörer från det musikliv som pågår helg efter helg, i olika kyrkor och församlingar runtom i landet.”
Här spelades mycket Bach men också musik från filmerna Änglagård och Love Actually. 11-årige Elias Glamheden från Mölndal spelade Bach Onto This av Deep Purple-organisten Jon Lord tillsammans med sin lärare Lo Bringeland:
– Det var spännande och kul. När vi gick upp och satte oss på stolarna blev jag lite nervös, men det gick jättebra. Publiken applåderade mycket, visslade och allt.
Vid invigningsceremonin deltog kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia. De såg ut att uppskatta musiken och orgelns klanger samt den demonstration av instrumentet som organisten Hans Davidsson gav kungaparet på podiet. Här fanns mycket som fångade intresset med två olika spelbord, digital teknik och enorma baspipor under parkettens golv. En orgel med 100 stämmor och över 9000 pipor framtagen av Rieger Orgelbau i samarbete med Göteborgs Symfoniker, finansiären och fastighetsägaren Higab samt Göteborgs internationella orgelakademi.
Invigningen inleddes med konserter tre dagar i rad där sex framstående, internationella organister gav prov på sin konst och speglade den nya orgelns unika klangmöjligheter. Det kunde GPs Magnus Haglund konstatera:
”Hela invigningsprogrammet har något gränssprängande och kroppsligt utmanande över sig. Det når sin kulmen i den amerikanske orgelvirtuosen Nathan Laubes framträdanden, i orgelarrangemang av bland annat Brahms ”Akademisk festuvertyr”, Mendelssohns ”Variations serieuses” och Wagners ouvertyr till ”Tannhäuser”. En sorts klanglabyrinter där inte minst det enastående fotarbetet vid pedalerna får tonerna att lyfta och flyga i väg. Det är storartat spelat och av högsta konstnärliga klass.”
Orgelinvigningen kröntes av uruppförandet av B Tommy Anderssons Poseidon, Orgelkonsert nr 2, med Göteborgs Symfoniker under ledning av Jukka Pekka Saraste. Martin Nyström från Dagens Nyheter var på plats:
”I antikens Delfi hände det att man utmanade varandra i att spela på vattenorgel. En möjlig bakgrund till B. Tommy Anderssons halvtimmeslånga ”Poseidon” för orgel och orkester vilket är inspirerat av Carl Milles neoklassiska staty på Götaplatsen… Uruppförandet blev också en triumf för såväl organisten Mattias Wager som Göteborgssymfonikerna under Jukka-Pekka Sarastes ledning. I ett rafflande äventyr med en furiös final som tar strid med den filmiske John Williams.”
Orgelinvigningen fick genomslag över hela landet och bevakades av 15-20 lokaltidningar från hela Västra Götaland. SVT intervjuade Symfonikernas vd och konstnärlige chef Sten
Cranner, Sveriges Radio talade med orgelmaratonets koordinator Karin Samuelson och både GP och DN recenserade flera av konserterna.
Den lyftes också fram av världen största nyhetssajt för klassisk musik, Slippedisc, och recenserades av den populära engelska sajten Bachtrack. Det står helt klart att en av Sveriges
finaste konserthusorglar har satt sitt namn på världskartan.
Den 31 januari blir det en exklusiv orgelkonsert med amerikanske David Higgs. Han turnerar världen runt som virtuos, är affischnamn på festivaler och högaktad domare vid internationella orgeltävlingar. Magnus Kjellson är solist vid det efterlängtade framförandet av Saint-Saëns berömda Symfoni nr 3, ”Orgelsymfonin”, med Göteborgs Symfoniker 10-11 februari. Missa inte dessa konserter med den fantastiska nya konserthusorgeln!