– Du gör kort, kort, och sen lång… Yes! visar Jakob.
Selma Sköld är en av få privatelever som Jakob Koranyi har tagit sig an. Den hyllade cellisten bestämde sig härom året för att sluta turnéra och tillbringar nu mer tid i Sverige.
– Det är väldigt inspirerade att spela för någon man själv tycker är bra. Man kan prata djupare om vad som ligger bakom musiken, säger Selma, som kommer från Enskede.
Nu är hon för andra gången med och tävlar om Polstjärnepriset. Just nu är det novemberhelg och workshop i Vänersborg. Med stöd av Vänersborgs kommun, Västra Götalandsregionen och Statens kulturråd ordnas gratis uppehälle åt ett 70-tal ungdomar från hela Norden samt undervisning med några av Sveriges främsta musiker. Av deltagarna är 24 stycken i åldrarna 14-18 år utsedda att delta i den stora tävlingen i januari.
I ett större rum instrueras en stråkensemble av Terje Skomedal från Göteborgs Symfoniker. Hälften av de som sitter i ensemblen är med i tävlingen och lektionen ligger på högsta nivå. Första violinstämman i Brahms 4:a är inget att leka med. Maja Broman, 15, agerar konsertmästare och de andra följer hennes initiativ. Terje pratar engelska för att alla ska hänga med.
– It’s a nightmare bow, I know, säger Terje när de tvekar på stråken.
Tävlingen Polstjärnepriset hålls för 16:e gången och har 2023 utvidgats till en Nordic Edition. De 24 kvalificerade kommer från Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island och har valts ut av nationella juryer.Tävlingsledaren Ulrich Kaatz är särskilt glad över att se blåsarmusiker i tävlingen, med tanke på bristen på professionella blåsare. Förra årets vinnare, Lukas Flink, var också trombonist. Men att göra en särskild blåskategori tror inte Ulrich Kaatz på:
– Polstjärnepriset har sina traditioner. Det är nödvändigt att ha en enda vinnare. Och blåsare blir även inspirerade av stråket, säger Ulrich Kaatz.
Aspiranterna fick skicka in sina bidrag till juryn på video. En av dem är 17-årige Valdemar Wenzel Most från Danmark som spelar piano.
Valdemar kommer från en musikerfamilj, storebror är pianist och mamma spelar i Danmarks Radios orkester. Han går just nu på gymnasiet i Köpenhamn och är glad att han bestämde sig för att satsa på pianot.
– Ett tag trodde jag hela tiden att jag skulle sluta. Men på något sätt blev det roligt igen, och jag fortsatte spela. Då var jag 14 år ungefär.Jag frågar om de får någon mental träning för att hantera nerverna när det är dags att kliva in på scenen. Men Valdemar tror att det är erfarenhet som är bästa träningen.
– Nervositeten blir mindre med erfarenhet. Och det får vi här, säger Valdemar.
Utan att blinka meddelar han att han tänker spela första satsen i Rachmaninovs pianokonsert nr 2 när det blir dags för tävling.
Den 5 januari ska fyra finalister i Polstjärnepriset stå på scen i Göteborgs Konserthus och spela tillsammans med Göteborgs Symfoniker under ledning av Delyana Lazarova och Andreas P Hansson. Vinnaren får 50 000 kronor.
Selma Sköld har starka minnen från förra årets tävling då hon tog sig ända till finalen:
– Det var så oväntat, det gick så snabbt. Men jag kände mig säker tillsammans med orkestern!
Text: Jenny Svensson
Foto: Francis Löfvenholm