Från Podiet nr 3 2014-2015 Mickey Rabbit - av Lasse Åberg

Det kunde ha blivit en kanin som charmade världen i slutet av 1920-talet men det blev en mus, Mickey Mouse.

Det kunde ha blivit en kanin som charmade världen i slutet av 1920-talet men det blev en mus, Mickey Mouse. Han slog igenom i den första tecknade ljudfilmen Steamboat Willie i november 1928. Men som sagt, det kunde ha blivit en kanin.

Walt Disney och hans holländske kompanjon Ub Iwerks hade en viss framgång med animerade filmer om Oswald den lyckliga kaninen, men tack vare en hal typ, Charles Mintz, tappade Walt och Ub rättigheterna till sin lyckliga kanin. Mintz var deras distributör i New York och tack vare ett mycket finstilt kontrakt ägde han plötsligt rättigheterna till kaninen Oswald. Walt och Ub blev naturligtvis sura så när de kom tillbaks till Los Angeles så ändrade de helt sonika kaninöronen på Oswald till musöron och vips så var Mickey Mouse född.

fantasia-program-hemsidan

I början var Mickey en glad gamäng, en äventyrare som slogs med Peg Leg Pete (”Petter Träben”, på svenska Svarte Petter) och räddade fästmön Minnie ur allehanda knipor. Men så småningom blev Mickey så populär att det ställdes krav på att han skulle vara ett föredöme för amerikansk ungdom, inga mer slagsmål, äventyr och bus utan ett stilla förortsliv med Pluto. Till och med Walt själv sa ”Fy tusan vad han har blivit tråkig”. För att blåsa lite nytt liv i Mickey så bestämdes det att han skulle medverka som lärling åt en trollkarl i långfilmsprojektet Fantasia. Jag vet inte om det hade någon större effekt och Musse förpassades långsamt upp till varumärkeshimlen. Vår kära arbetsskygga och koleriska anka fick överta huvudrollen och det är vi alla mycket tacksamma för, eller hur?

Tredubbelt kvack!

Lasse Åberg
Curator på Åbergs Museum

Artikel från konsertmagasinet Podiet