Musiken upptäckte han tidigt. Han har berättat om detta i en intervju:
– Musiken har alltid funnits där för mina föräldrar var mycket förtjusta i musik. Pappa var nästan professionell pianist men på grund av andra världskriget kunde han inte arbeta som musiker. Men han spelade piano ända fram till de sista månaderna av sitt liv. Hans favoritkompositör var Chopin så när jag började spela, Chopin och annan musik, så kom han till pianot och sa ”nej, nej, inte på det viset, gör så här i stället”.
Masaaki Suzuki är troende kristen så kyrkomusiken har alltid legat honom varmt om hjärtat. Och just Bach har spelat en central roll i hans liv, redan från början av hans karriär.
– Jag spelade orgel i kyrkan, det var en liten församling och ingen annan kunde spela orgel så de bad mig spela på söndagarna. På den tiden hade de bara ett litet harmonium och jag försökte spela Bachs preludier och fugor men jag upptäckte att det inte var möjligt att spela något av Bach på ett harmonium eftersom han inte komponerat för det instrumentet.
Men med växande intresse och omfattande utbildning samlade han erfarenhet. Han studerade komposition och orgel i Tokyo och vidare cembalo och orgel för Ton Koopman i Amsterdam. Efter ett tiotal år som orgellärare i Tyskland och Tokyo grundade han 1990 ensemblen Bach Collegium Japan som blev internationellt känd när de spelade in Bachs samtliga kantater för BIS. Ett jätteprojekt som också kom att inkludera alla passioner, ja all körmusik av Bach, och Masaaki Suzuki fortsatte med tonsättarens konserter, orkestersviter och solostycken för cembalo och orgel.
Steget från Bach till Mendelssohn är faktiskt inte så långt: Mendelssohn var ju den som återupptäckte den bortglömde Bach när Matteuspassionen framfördes i Leipzig 1829 med Mendelssohn som dirigent. Plötsligt insåg Europa ett bortglömt mästerverk, ”kristenhetens största musikverk” enligt Mendelssohn. Kanske var det denna upptäckt som inspirerade honom till oratorierna Paulus och Elias, det senare med den bibliska berättelsen om profeten som gjorde underverk.
För den kristne Masaaki Suzuki har Elias en andlig innebörd, färgad av den kalvinism som präglar den reformerta kyrkan han tillhör i hemlandet. En tro där helvetet har sin plats. Men Masaaki Suzuki tror att det finns hopp även för dem som inte har någon tro.
– Jag föreställer mig att människorna väntar på att bli frälsta, och i Japan väntar de flesta. Jag har inte någon som helst rätt att döma dem, för ingen vet vad som sker i varje själ, varje hjärta, så vår uppgift är att förmedla budskapet med musik.
Den 8 och 9 november ges Mendelssohns Elias med bland andra Peter Mattei. Missa inte!
Text: Stefan Nävermyr
Foto: Marco Borggreve