Nerver, koncentration och jävlaranamma. Det är ofta obligatoriska inslag vid en tävling. Men deltagandet kan också vara roligt och givande. Särskilt när det går bra. Det fick Johan Dalene uppleva vid Carl Nielsen-tävlingen.
– Det var fantastiskt att vinna tävlingen, så klart. Jag hade väldigt kul och det var en bra stämning bland deltagare och funktionärer. Samtidigt var det ganska hektiskt, mycket man skulle spela, så det blev intensiva dagar. Väldigt roligt alltså – och skönt när det äntligen var över!
Hans tävlingsvana var en stor tillgång när han tampades med alla de framstående medtävlarna.
– Jag har varit med i många tävlingar sedan jag varit liten och har vant mig vid situationen. Jag var åtta år när jag tävlade första gången. Min metod är att se tävlingens moment som konserter, då känns det bra.
Med segern kom äran, prispengarna på 135000 kronor samt tillfällen att spela med orkestrar i Danmark, Sverige och Tyskland. Under tävlingen träffade han sin nya manager, Kathryn Enticott med egen agentur i London, och han kunde också knyta värdefulla kontakter i musikbranschen.
Sedan många år är Johan Dalenes lärare Per Enoksson, förste konsertmästare hos Göteborgs Symfoniker.
– Jag har gått för Per sedan jag var 10 år. Det är verkligen han som betytt mest för mitt spels utveckling. Jag bor sedan tre år i Stockholm och eftersom han är lärare på Edsberg försöker jag ta lektioner när han är här. Ibland åker jag också till Göteborg. Vi går igenom all möjlig musik och sedan spelar jag upp för honom vilket är väldigt skönt – jag litar på vad han säger.
I höstas kom hans första inspelning ut, Tjajkovskijs och Barbers violinkonserter med Norrköpings symfoniorkester – där han var Artist in Residence 2018-2019 – och Daniel Blendulf som dirigent. Två av de konserter han spelat mest och dessutom tycker mest om. Att spela in i hemstaden Norrköping var speciellt:
– Det var oerhört kul. Min pappa jobbar i Norrköpings symfoniorkester så jag har på sätt och vis vuxit upp i det huset. Jag känner ju pappas kolleger så det var väldigt trevligt att göra inspelningen, även om det var en utmaning också. Man spelar för mikrofonen, pratar med producenten och lyssnar på tagningarna. Det gäller att skapa en helhetskänsla.
I Göteborg spelar han repertoar av annat slag, Mozarts femte violinkonsert, ”Den turkiska”.
– Det är en fantastisk konsert, verkligen. Jag spelade den på Nielsen-tävlingen och har bekantat mig med den en hel del. Det ska bli jättetrevligt att få göra den med dirigenten Leopold Hager som jag hört så mycket gott om som Mozart-tolkare.
Nästa säsong är han Artist in Residence hos Sveriges Radios symfoniorkester och en konsert i Carnegie Hall väntar också. Plus spännande internationella solistuppdrag. Så missa inte tillfället att höra honom med Göteborgs Symfoniker, vi vet inte när nästa chans kommer!
Text: Stefan Nävermyr
Foto: Nikolaj Lund