I dag, 20 år senare, bor Ludwig Göransson i Los Angeles och är en av världens mest erkända filmkompositörer med en Oscar, för Marvel-filmen Black Panther, och två Emmy-utmärkelser, tv-branschens finaste utmärkelse, båda för Star Wars-serien The Mandalorian. När Göteborgs Symfoniker spelar musik från ett urval av samtidens mest omtyckta tv-serier (Screen Symphony den 24-25 november), blir det världspremiär på en splitter ny konsertsvit ur The Mandalorian.
Tonårstiden spenderade Ludwig Göransson som musikstuderande på De Geer-gymnasiet i Norrköping. Det var där som möjligheten att skriva musik till Norrköpings Symfoniorkester uppstod. Five Minutes to Christmas döpte han sin filminspirerade komposition till, och den uruppfördes vid en julkonsert med orkestern.
– Jag kommer ihåg det så väl. Jag skrev allt för hand vid pianot. Känslan att sedan höra det framföras av 80 personer var en “out of body experience”. Jag tänkte att det här vill jag göra igen, minns Ludwig Göransson.
Vi når honom på telefon när han är på väg till just ett sådant tillfälle, en inspelning av musiken till den kommande Pixar-filmen Turning Red, hans senaste verk och hans första animerade långfilm. Han berättar att intresset för filmmusik uppstod under gymnasieåren.
– Vi var på orkesterkonsert ganska ofta och det som stack ut för mig var musik som exempelvis Gustav Holsts Planeterna, som ju är lik John Williams musik. Men även Eldfågeln och Rachmaninovs andra pianokonsert.
Som instrumentalist var det dock gitarren som gällde för Ludwig Göransson. Det började med Metallica men kom snart att inbegripa virtuoser som Pat Metheny och Wes Montgomery. Ludwig Göransson skulle så småningom komma in på Musikhögskolan i Stockholm, men gitarrspelandet gjorde att det blev afrolinjen – inte komposition – han sökte sig till.
– Jag kände inte att jag kunde identifiera mig med de som gick kompositionslinjen. Men sedan, efter Musikhögskolan, kom jag in på USC* och filmmusikutbildningen där.
Det var då, 2007, som han flyttade till Los Angeles och där har han sedan blivit kvar och slagit film- och musikbranschen med häpnad. Det är inte ovanligt att framgångsrika filmkompositörer klättrar på karriärstegen hand i hand med en likaledes framgångsrik regissör – så är även fallet med Ludwig Göransson. Han lärde känna Ryan Coogler redan på USC, och sedan dess har de samarbetat på projekt som Rocky-filmen Creed och Black Panther.
När Ludwig Göransson vann en Oscar för Black Panther var det inte ovanligt bara för att en svensk fick priset, utan också för att det var en stor, högoktanig actionfilm med massvis av specialeffekter och fantastiska superhjältedåd. Det är betydligt vanligare att romantiska draman vinner musikstatyetten. När filmkompositören får frågan om varför han själv tror att han förärades filmbranschens finaste pris för Black Panther hänvisar han till filmen själv.
– Visst är det en actionfilm, men den är så mycket mer än så. Den har en så stark, dramatisk underton, med extremt bra historieberättande. Man tar verkligen in karaktärerna och känner för dem, säger Ludwig Göransson, som menar att det gav honom utrymme att skriva musik som inte bara är ett ytligt ackompanjemang, utan mer intim och djuplodande.
– Sedan visste jag hur viktigt det var för Ryan att få in den afrikanska kulturen i musiken. Många av de afrikanska rytmerna man hör i filmen har en direkt koppling till vad som händer i bild.
Likt den ungerske filmkompositören Miklós Rózsa, som ofta förberedde sig minutiöst inför sina historiska filmer som Ben Hur, El Cid eller Quo Vadis, åkte Ludwig Göransson till Senegal för musikaliska fältstudier som kom att utgöra grunden för Black Panther-soundtracket. Inte nog med att det ambitiösa arbetet resulterade i en Oscar – nyligen framfördes hela filmens soundtrack av Los Angeles Philharmonic Orchestra till filmen live på Hollywood Bowl. Och givetvis kommer Ludwig Göransson att göra musiken till uppföljaren Wakanda Forever.
Han har vid sidan om filmkomponerandet en minst lika spännande karriär som producent och låtskrivare. Han har vunnit flera Grammy-utmärkelser för sitt samarbete med Childish Gambino, som när han skådespelar är känd som Donald Glover. Han gjorde rollen som Simba i 2019 års version av Lejonkungen, en film som regisserades av Jon Favreau – mannen bakom The Mandalorian. Resten kan ni räkna ut själva.
– Jon Favreau hörde mitt namn nämnas hela tiden, både av Ryan Coogler och Donald Glover. Och Jon var också imponerad av hur jag hanterade Creed musikaliskt med tanke på den legendariska Rocky-musiken som så många känner igen. Litegrann var det samma sak som behövdes göras i Mandalorian – ny och experimentell musik men ändå med samma känsla som originalet.
Medvetet eller omedvetet har arvet av den svenska musikskolan en framskjuten position i Mandalorian-musiken där Ludwig Göransson komponerat för orkester, gitarr, elektronik och – blockflöjter. För oss svenskar ett inte fullt så exotiskt instrument som för många amerikaner.
– Det är många som inte kan identifiera vad det är för instrument. Jag försöker alltid åstadkomma något nytt med min musik. Jag tycker om att blanda instrument och musikstilar som man inte ofta hör sammanförda.
Kanske är det just den förmågan som gjort att även en av Hollywoods nutida giganter – regissören Christopher Nolan – vände sig till Ludwig Göransson för att musiken till Tenet skulle bli något unikt. Och alldeles före denna publikations pressläggning avslöjades att samarbetet med Nolan fortsätter: Ludwig ska göra musiken till Oppenheimer med Cillian Murphy i rollen som en av männen bakom atombomben. Det är också klart att Ludwig gör musiken till The Book of Boba Fett, uppföljaren till The Mandalorian.
*University of Southern California
Text Mikael Carlsson
Foto Alamy images