– Jag är bara en liten del i basens historia. Vi måste tänka på allt som hänt med instrumentet och allt som kommer hända i framtiden. En dag kommer någon annan reparatör att se mitt arbete. Jag vet också vem som restaurerat mina basar tidigare, och har mycket respekt för dem. Och ansvar att se till att basen håller i många år.
– Ruger-basen som tillhör Göteborgs Symfoniker (till höger) är från tidigt 1700-tal. Man ser att den är gammal på märkena i träet som varit där från början. Man skulle tro att de hade tillgång till fint virke, men de italienska tillverkarna tog lite vad de hade! Men det är väldigt vackert. På den här ska jag justera fötterna på stallet så det blir balans. Halsen med greppbrädan ska få en finare rundning. Den ska inte ha några bulor eller gropar. Det är något av det svåraste, att göra en bra bräda.
– Stallet är kontrabasens hjärta (stöd för strängarna). Det tämjer en del frekvenser som kan bli skrikiga. Jag kan förändra stallet efter kundens önskemål. Vissa vill ha mer ”punch” i ljudet, vissa mer expressivt, nästan sjungande. I ett experiment som en kund önskade skar jag bort kanten på stallet och lyssnade på hur ljudet förändrades. Det blir mer direkt. Men den effekten skulle jag inte använda till symfoniska basar. Där föredrar man ett basljud som blandas med de andra i orkestern.
– Det har kommit nya material till greppbrädor som ersätter den gamla ebenholtsen. Det är inte försvarbart att använda ebenholts längre. Här i verkstaden provar jag just nu ett material från USA som är gjort av återbrukat papper, det funkar otroligt bra.
Fakta ebenholts
Ebenholts är ett hårt, tropiskt träslag som traditionellt används i detaljer på stråkinstrument. De mörksvarta trädarterna växer i mycket specifika livsmiljöer i östra Afrika, Vietnam, Sri Lanka och södra Indien. Genom kraftig exploatering har beståndet utarmats och många länder har idag begränsat sin export av ebenholts.
Källa: The Wood Database
Text Jenny Svensson
Foto Francis Löfvenholm