Du har en lång historia tillsammans med Göteborgs Symfoniker?
Ja, vi har haft förmånen att få jobba ihop vid många tillfällen. Orkestern uruppförde min Cellokonsert Crazy Diamond 2011 och min Konsert för orkester 2014 och var med och spelade in min första porträtt-cd på BIS Records 2018.
Berätta om Salt och hur verket kom till!
Jag fick frågan av Göteborgs Symfoniker att komponera ett verk till Göteborgs 400-årsjubileum. En fantastiskt spännande idé. Jag började fundera kring stadens historia och läge. Som konstnär tycker jag det är viktigt att man försöker inspireras av en specifik person, som Syd Barrett i min cellokonsert, eller speglar någon erfarenhet vi alla delar.
Det specifika för Göteborg är ju dess omedelbara närhet till vatten och hav. En stad som varit en knutpunkt både för handel och resor under hela sin historia. Sedan finns ju den speciella historien med amerikaresenärerna på 1800-talet där de flesta reste ut från just Göteborg. Det allmängiltiga i det här blev just vatten och hav som en symbol för något både löftesrikt men också stort och ibland skrämmande.
Hur valde du ut texter om hav och migration?
Jag ägnade nog flera veckor åt att bara läsa hundratals svenska dikter i en databas, och välja ut de mest lämpliga. Ofta kunde jag inte se direkt vem som skrivit respektive dikt, utan det såg jag först när jag läst igenom hela. Men trots detta höjde sig vissa över alla andra med bred marginal. Det var nästan undantagslöst dikter av våra mest älskade poeter, såsom Karin Boye, Edith Södergran, Dan Andersson. Att Karin Boye sedan råkar vara född i Göteborg var faktiskt en lycklig slump.
Vad var den största utmaningen?
En av dom är att hålla ihop verket och få något som klingar både organiskt och enhetligt. Att komponera ett 40 minuter långt verk med största tänkbara orkester, kör och två solister är lite grand som att manövrera en jumbojet, för att låna ett uttryck från min engelska kollega Thomas Adès. Och att samtidigt även vara ansvarig och bestämma utformningen av varenda liten detalj på planet, ner till funktion av jetmotorerna eller kulören på färgen på en vinge!
I slutfasen av komponerandet får jag ofta känslan av att det musikaliska materialet har en egen vilja. Min uppgift som tonsättare blir att med varsam hand guida och forma vart noterna själva är på väg.
Lärde du dig något nytt?
Att den första registrerade göteborgaren faktiskt var en holländare! Johan wan Lingen erhöll 1621 ”burskap som borgare” drygt en vecka efter Göteborgs bildande. Men självklart väldigt mycket annat om Göteborgs och även Sveriges historia.
Händer det något mer kul i vår du vill dela med oss?
I maj kommer Aalborg Symfoniorkester att uruppföra en ny version av mitt verk Azraeel Suite, som jag för övrigt skrev ursprungligen till Göteborg Wind Orchestra. Under samma månad kommer även min violinkonsert Nr 2 att framföras både av Svenska Kammarorkestern och Israel Chamber Orchestra i Tel Aviv med violinisten Ilya Gringolts som verket är skrivet för och som också spelat in det.
Foto: Mats Lundqvist