Kanske är det just i gemenskapen, som lusten föds hos ett barn att stanna i musiken.
– Det kom naturligt. Vi lyssnade alltid på klassisk musik. Det var en stor passion för mina föräldrar, berättar María Dueñas när vi hörs på telefon.
María Dueñas har hunnit ta emot en rad priser i olika tävlingar, men det riktigt stora genombrottet kom 2021 när hon vann den internationella tävlingen till Yehudi Menuhins minne. Tävlingen hölls digitalt på grund av pandemin och deltagarna spelade in sig själva på video.
– Det var väldigt ovant. Du får ingen kontakt med publik som vid en riktig konsert och måste jobba hårdare för att nå fram. Jag lärde mig mycket av det.
Redan i grundomgången stack María Dueñas ut när hon i halsbrytande fart spelade Paganinis Caprice no 5 med ettriga arpeggion. I det 20 minuter långa finalklippet, som avslutas med Lalos Symphonie Espagnole, syns María ensam med bara sin pianist som sällskap, helt inne i sin egen värld.
När Maria växte upp i Granada, Spanien, i början av 2000-talet var det inte enkelt att studera klassisk musik.
– Det var ganska ovanligt. Här i Wien är det en självklar del av skolan, men det var det inte hemma.
Efter att María Dueñas som 7-åring börjat på konservatoriet i Granada bröt familjen upp och flyttade till Dresden, Tyskland. María hade då fått sitt första stipendium.
Nu är hon 19 år och studerar fiol vid Musik- och Konstuniversitetet i Wien och vid Kunst-Universität Graz. Hennes lärare är violingurun Boris Kuschnir, som hon provspelade för när hon var 13 år. Kuschnir är sedan 90-talet en mycket eftersökt lärare i Wien.
Hon kallar segern i Menuhin-tävlingen 2021 ”en stor belöning”.
– Det var otroligt att bli en del av Menuhin-familjen, en tävling jag följt sen jag var barn.
Hon berättar att hon sällan blir nervös.
– Jag känner mig bara uppspelt. Den allra bästa känslan är när man får kontakt med publik som älskar musiken lika mycket som jag.
Närmast på schemat står en resa till Japan för att spela in filmmusik. I december besöker María Dueñas Sverige första gången när hon spelar Tjajkovskijs violinkonsert tillsammans med Göteborgs Symfoniker. Just Tjajkovskijs konsert hamnar högt på listan när hon ska nämna sina absoluta favoriter. Dit hör också den violinkonsert som mexikanska Gabriela Ortiz skrivit särskilt för María, och som Gustavo Dudamel dirigerade vid uruppförandet i Los Angeles i våras.
– Ortiz konsert är väldigt olik allt annat jag spelat. Jag kunde ju prata med kompositören också. Stycket blev en sorts spansk-mexikansk mix som jag tycker väldigt mycket om. Jag hoppas jag kan ta med det ut i Europa i framtiden.
Efter premiären skriver en recensent: ”Balanserad och okonstlad äger hon denna oerhört svåra konsert. Hennes ton är slank men så målmedvetet fokuserad… ”
Nu står konserthusen på kö för att ta emot María Dueñas, först i Europa och nästa år i USA. Ett hektiskt schema när man fortfarande är student.
– Det är viktigt att få erfarenheter från olika länder. Men jag har fortfarande tid för mina lektioner och mina vänner, säger María Dueñas.
Text: Jenny Svensson
Foto: Tam Lang Truong