Anders Hillborg står vid en port och tittar leende in i kameran. Anders Hillborg står vid en port och tittar leende in i kameran.

Från Podiet nr 2 2024-2025 Anders i underlandet

Tonsättaren Anders Hillborg hämtar inspiration från tiden, vattnet och rymden. Och använder gärna instrument med säregna ljud. Läs om hur ett fynd på en kinesisk marknad ledde till nya infall i Hillborgs fantastiska värld.

70-årsjubilaren Anders Hillborg hyllas över hela världen för sin klangfulla musik. Nu firas han av Symfonikerna i en specialkonsert. På programmet står bland annat King Tide, en meditation över tiden och vattnet som Anders Hillborg skrev till Symfonikernas turné i Kina.

I King Tide från 1999 skapar orkestern ett stigande hav som reser sig i allt högre vågor.
– Det är unikt hur han bygger harmonier och klanger. Han kan helt förflytta ett rumsligt fokus, berättar cellisten Johan Stern som har framfört många av Hillborgs kompositioner genom åren.

Cellisten Johan Stern sitter utomhus lutad mot ett plank. Han skrattar. Hans cello står lutad mot planket.

Göteborgs Symfonikers stämledare för cellisterna, Johan Stern.

I Hillborgs musik får lyssnaren ofta en storslagen helhetsbild ute i salongen, medan musikerna var och en är en del i en tät väv.
– Han skriver väldigt vackert. Både långa linjer och burleska effekter, ljud som låter lite vridet, säger Johan Stern.

Verk som Cold Heat, Liquid Marble eller, på senare tid, Sound Atlas med glasharmonika bekräftar Anders Hillborgs förmåga att skapa kraftfulla och mångfärgade klanger. I programmet i november ingår också Through Lost Landscapes som byggs upp av tre saxofoner, klockljud och slagverk. Kanske är vi på en avlägsen ö, i tropisk skog.

När Göteborgs Symfoniker gästspelade i Kina 1999 var Anders Hillborg själv med på resan för att följa sin nyskrivna King Tide. En resa som visade sig väcka ny kreativitet. Oboisten Mårten Larsson hade införskaffat två kinesiska oboer på en marknad, små instrument av enklare modell med ett register på knappt en oktav. Han bestämde sig för att prova en av de små oboerna på genrepet:
– Jag tog fram den på skoj och tog ett A när orkestern skulle stämma. Det var ett fruktansvärt drag i den! skrattar Mårten Larsson.

Mårten Larsson, en kortklippt man i 60-årsåldern tittar in i kameran och håller sin oboe.

Oboeisten Mårten Larsson.

I salongen satt Anders Hillborg som blev hänförd av ljudet. Det ledde till att han skrev in två kinesiska oboer (så kallade suonas) i sitt stycke Dreaming River och lät dem växelspela med varandra. Efter premiär i Stockholm blev Dreaming River också inspelat på skiva.
– Det är alltid spännande med Hillborgs musik. Och svårt, jag ser till att ta fram noterna lång tid i förväg när det ska repas, säger Mårten Larsson.

Det blev flera kinesiska oboer med tiden, som nu står på hyllan hemma hos Mårten Larsson. Men i orkestern tar han det numera försiktigt med överraskningar:
– Jag skulle inte göra om det idag när jag vet hur det påverkar hörseln hos kollegorna. Ber om ursäkt i efterhand, säger Mårten Larsson.

Ny skivinspelning med Hillborgs musik
I samband med höstens hyllningsvecka spelar Göteborgs Symfoniker in The Strand Settings på skiva tillsammans med sopranen Ida Falk Winland. Dirigent är Pekka Kuusisto.

Inspelningar Hillborg i urval:

  • Lontana in sonno – Göteborgs Symfoniker & Kent Nagano, Orchestral songs 2008 (DG)
  • King Tide / Exquisite Corpse / Dreaming River / Eleven Gates – Kungliga Filharmonikerna & Esa-Pekka Salonen, Eleven Gates… 2011 (BIS)
  • The Strand Settings – Kungliga Filharmonikerna & Sakari Oramo, Distant Light 2017 (Decca)

Text Jenny Svensson
Foto Anna Hult, Ola Kjelbye & Mats Lundqvist