Göteborgs Symfoniker
Olika framsidor av tidningen Podiet. Dessutom ett vinstemblem från Publishingpriset. Olika framsidor av tidningen Podiet. Dessutom ett vinstemblem från Publishingpriset.

Konsertmagasinet Podiet Magasinet för dig som älskar klassisk musik

Podiet är för dig som älskar klassisk musik i allmänhet och Göteborgs Symfoniker i synnerhet. Plocka utvalda artiklar i listan eller läs magasinet i sin helhet i pdf- eller texttalk-format.

Läs hela Podiet

Konsertmagasinet Podiet kommer ut fyra gånger om året och när du köper ett konsertabonnemang ingår en årsprenumeration. Du kan också köpa lösnummer för 65 kronor styck i biljettkontoret och av publikvärdarna i samband med konsert. Som arrangör kan du annonsera i magasinet.

Utvalda artiklar

Nr 4 2016-2017 Truls Mørk hyllas av kritikerna

I maj avrundar den sympatiske och skicklige cellisten Truls Mørk sin sejour som säsongens Artist in Residence hos Göteborgs Symfoniker.

Nr 3 2016-2017 Mitt instrument: Tina Ljungkvist

I artikelserien Mitt instrument lär du här känna Tina Ljungkvist, flöjtist i Göteborgs Symfoniker.

Nr 3 2016-2017 Boris Godunov i original

Musorgskijs opera Boris Godunov är ett historiskt förankrat drama om makt och maktens rätt, en kamp mellan politiska och religiösa riktningar under en orolig tid där uppstickare och uppviglare plötsligt fick större spelutrymme. Parallellerna till vår egen tid är många. I mars 2017 framför Göteborgs Symfoniker ursprungsversionen av Boris Godunov från 1869.

Nr 3 2016-2017 Körkarlen – ett filmäventyr

Filmmusiken till Victor Sjöströms stumfilmsklassiker Körkarlen efter Selma Lagerlöfs roman har för första gången får sin helt egen musik. Kompositören Mats Larsson Gothe har arbetat under ett halvår med att skriva musiken till filmens alla scener.

Nr 3 2016-2017 En tvättäkta skurk

Jonas Karlsson har fått drömrollen i nya Bamse-filmen som Krösus Sork som hade premiär på juldagen 2016. Göteborgs Symfoniker spelar musiken till filmen Bamse och häxans dotter.

Nr 3 2016-2017 Tonsättarporträtt: Modest Musorgskij

Musorgskij var allt annat än modest. Hans 200 brev beskrivs ofta som oöversättbara. Även ryssar måste ofta, så att säga, översätta dem till ryska. Problemen ligger i hans gammalslaviska ord och lika åldriga grammatik med ursprung i folkdjupen. Lika originell var hans musik, som om han klivit direkt ur den stora ryska litteraturen.