Dmitrij Sjostakovitj (1906-1975) 1900-talets främsta symfoniker

Den ryske tonsättaren Dmitrij Sjostakovitjs liv och karriär var verkligen en berg och dalbana, från den första symfonins sensationella genombrott 1925, de två revolutionära uppföljarna och tre stora baletter under de konstnärligt fria 1920- och 1930-talen, sedan kraschen med operan Lady MacBeth från Mtsensk 1936.

Några år senare kom triumfen med Leningradsymfonin, den sjunde, som skrevs under svåra förhållanden mitt under brinnande krig 1941 och sedan blev en världssuccé när de mikrofilmade noterna smugglades ut med kurirplan till de allierade.

Därpå bannlysningen av hans musik i Sovjet i slutet av 1940-talet (”för formalistisk”), issmältningen efter Stalins död 1953 och sedan ett mildare 1960-tal då han som ”nationaltonsättare” med sin flitiga penna kunde skriva efter eget öra, ända fram till sin död 1975. Det gick onekligen upp och ner!


Mer om Dmitrij Sjostakovitj

Som människa var Dmitrij Sjostakovitj (1906-1975) gåtfull och avståndstagande, lät sällan någon komma honom inpå livet. Medlöpare eller omstörtande systemkritiker? Åsikterna går än i dag isär.

Periodvis låg han sömnlös på nätterna och väntade på Stalins bödlar, vid andra tillfällen framträdde han som kommunistisk megafon, bland annat vid ett USA-besök.

Men det är lätt att döma i efterhand och Sjostakovitjs musik balanserade alltid på gränsen till det tillåtna. En sak är säker: Sjostakovitjs musik är i hans viktigaste verk genuin och äkta – precis som all stor konst.


Lyssna in dig

Spellistan är laddad med ett axplock av all musik Sjostakovitj komponerat. Välkommen att glänta på dörren till hans värld!

Sveriges Radio ger dig sanningar och skvaller om människorna bakom mästerverken i Klassiska podden.

Konserter med musik av Sjostakovitj

Kompositörerna bakom de mest kända mästerverken

Passa på att lära känna några av kompositörerna bakom de mest kända klassiska mästerverken och lyssna in dig på deras musik. Kanske blir det starten på en livslång vänskap.

Lär känna kompositörerna
Läs mer i konsertmagasinet