Stravinskys opera hade premiär i Venedig 1951 och har sedan dess blivit en favorit inom 1900-talets operarepertoar. Inte att undra på – storyn om rucklaren som söker skönhet, njutning och rikedom och försakar kärleken till Anne för att uppnå sina mål är lika aktuell som någonsin. Berättelsen utspelar sig i 1700-talets London bland skojare och glädjeflickor och slutar dramatiskt på ett sinnessjukhus.
I denna unika och sparsmakade iscensättning tar regissören Linus Fellbom med åskådarna på en resa i tid och rum: från en avlägsen framtid till nuet och vidare till 1700-talets London. En upplevelse i ögonblicket där en märklig låda öppnar sig mot skilda öden – allt under överseende av dirigenten Barbara Hannigan. Inför projektet träffades hon och Linus Fellbom i Paris där de diskuterade iscensättningen och tog bilder till lanseringen av projektet (vilket finns att läsa mer om i bloggen Bakom kulisserna på Rucklarens väg)
Barbara Hannigan har länge fängslats av Stravinskys opera. Här berättar hon om projektet som får sin premiär med Göteborgs Symfoniker och ett team unga sångare 12-15 december.
Hur känns det att göra Rucklarens väg med Göteborgs Symfoniker?
– Jag är helt begeistrad inför detta projekt, och särskilt att få börja resan med Göteborgs Symfoniker! Projektet ligger mig varmt om hjärtat, inte minst för att det innefattar denna orkester som jag haft så många positiva musikaliska upplevelser med, liksom en noga utvald grupp unga, professionella musiker från Equilibrium Mentoring Initiative som jag grundade 2017. Dessa underbara unga kolleger handplockades av mig ur en grupp av över 350 sångare från 39 länder som sökte till projektet vid provsjungningar som pågick i Europa under flera månader 2017. Och vårt arbete tillsammans innefattar inte bara förberedelser inför operan, utan också ett pågående arbete med att etablera deras karriärer som hängivna, disciplinerade, koncentrerade, mångsidiga och enastående musiker.
Hur uppstod idén till projektet?
– Tanken att framföra Rucklarens väg uppstod i ett samtal mellan mig, Marco Feklistoff och Sten Cranner från Göteborgs Symfoniker. Rollen som Anne Trulove var den första, stora operaroll jag tog mig an, och nu sluts cirkeln när detta mästerverk blir den första opera jag dirigerar. När vi först diskuterade var min tanke att vi skulle anlita erfarna professionella sångare, men sedan fick jag idén att starta Equilibrium (EQ) och det stod fullkomligt klart att kombinationen EQ och Göteborgs Symfoniker var vägen vi skulle ta! Projektet får sin premiär med Göteborgs Symfoniker och produktionen tas sedan på turné med våra sångare, regissören Linus Fellbom samt andra orkestrar i Europa och sedan till Kaliforniens Ojai-festival.
Vad är det som fascinerar mest med denna opera?
– För mig kombinationen av en tidlös berättelse med text av Auden och Kallman och det sätt på vilket Stravinsky av deras bidrag inspirerades till detta mästerverk… hela verket är levande och inte en sekund är mindre relevant i dag än vid urpremiären. Dess teman handlar om den mänskliga naturen: girighet, kärlek och lojalitet, självbedrägeri och förstörelse… vi har klassiska rollfigurer i de tre huvudrollerna: Djävulen, Rucklaren och Trulove, och de övriga rollerna är lika intagande och pulserande av liv. Jag kan knappt bärga mig!
Rucklarens väg är invigningsproduktionen för Equilibrium Mentoring Initiative som ger unga artister möjlighet att framträda med framstående orkestrar på ledande scener världen runt. Denna iscensättning är en samproduktion mellan Münchens filharmoniker, Klara-festivalen på La Monnaie i Bryssel och Ojaifestivalen. Hela processen har filmats för en dokumentär av accentus music.
Text Stefan Nävermyr
Foto Mats Bäcker