Evenemanget har ägt rum. Vackert barhäng till klassisk livemusik av eldsjälar ur Symfonikerkollektivet, fri entré. Evenemanget är en del av Kulturnatta.
Offstage bjuder på vackert barhäng till klassisk livemusik av eldsjälar ur Symfonikerkollektivet. Konceptet bjuder på oslagbar närvarokänsla och stort hjärta, och poppar upp på platser där det är högt i tak och plats för kreativitet. Och det kostar inte en enda krona. Bara kom.
Denna kväll tar Offstage plats i Konserthusets garderobshall. Dörrarna öppnas kl 20.00, ingång från Götaplatsen. Musikerna spelar flera gånger under kvällen med start ca kl 20.00 och baren har öppet fram till kl 23.00.
Du som har biljett till konserten med Göteborgs Symfoniker samma kväll kan lugnt mingla vidare in i foajén efteråt – du har garanterad plats.
Hålltider under kvällen
Ca kl 20.15: Poesi, fågelsång och dramatik i Kvartett för tidens ände av Oliver Messiaen.
Ca kl 21.25: Operation av en flygel samt beatbox på basflöjt och basklarinett. Konstigt? Ja visst. Välkommen!
Ca kl 22.15 Höstmys i mörkret till finstämda 1600-talstoner på viola da gamba och den långhalsade lutan teorb.
ELENA RYKOVA (f 1991)
101% MIND UPLOADING för tre musiker och ett piano
Under innevarande Gageego!-säsongen framförs flera tonsättare med relationer till Harvard-universitet i USA. Slutkonserten Darmstadt är nyckeln, kan man säga. Harvard har i likhet med flera andra tunga amerikanska universitetet under många år pumpat in pengar i det centraleuropeiska festivalflödet, ett utflöde som vägs upp av att man även söker med ljus och lykta efter de mest innovativa förmågorna. Elena Rykova är en av dessa. Efter studier i Ryssland och Tyskland doktorerar hon nu på detta anrika lärosäte.
Elena Rykova uppmärksammades på konsertscenerna i väst redan på Gaudeamusfestivalen 2013 med sitt märkligt ljudande "skådespel" för ett pingisbord och kottar, Galadriels spegel. Kvällens verk är inte mindre spektakulärt, men på ett annat vis. De tre musikerna är satta i ett gemensamt, kirurgiskt, utforskande av pianokroppen. Samtidigt som det kliniska (vilket ni kommer att märka) är i förgrunden, är undersökningen lika mycket en närmast magisk uppväckelse av klangen som en rigorös genomgång av pianots samtliga ytor och material.
ESAIAS JÄRNEGARD
Gorlinsky Bramputapsel #2 10 min
VLADIMIR GORLINSKY (f 1984)
BRAMPUTAPSEL #2 för basflöjt och basklarinett
Sedan flera år har Gorlinskys musik blivit mer och mer situationsorienterad. Ofta får musikerna olika uppgifter eller placeringar ur vilka ett musikaliskt material växer fram - musikteater i en progressiv bemärkelse växer sig allt starkare i Gorlinskys poetik. Kvällens Bramputapsel #2 tillhör en tidigare fas av hans musik, men en där improvisationen som grund ändå är stark. Gorlinsky skriver själv att duon är lik ett "minne av sommaren 2011… improvisationer med mina vänner på flera märkliga platser i Moskva". Själva titeln - Bramputapsel - behöver ni inte fundera mycket kring. Den är blott ett onomatopoetiskt tillägg. Den som lyssnar kanske hör det ljuda i verket, men dess betydelse förblir i klangen.
ESAIAS JÄRNEGARD
Hume Love's Farewell 3 min
Marais Svit i a-moll ur Pièces de viole, Livre III 14 min
Marais Les Voix Humaines ur Pièces de viole, Livre II 6 min
Medverkande
Musiker ur Göteborgs Symfoniker
Urban Claesson klarinett
Sara Trobäck violin
Claes Gunnarsson cello
Sedan 1998 är Claes Gunnarsson solocellist i Göteborgs Symfoniker. Han har framträtt som solist med de främsta svenska orkestrarna och inbjuds regelbundet till ledande internationella festivaler som La Folle Journée i Nantes, Music@Menlo i Kalifornien, Mecklenburg-Vorpommern-festivalen och Yuri Temirkanovs vinterfestival i St Petersburg. Claes Gunnarsson har framträtt som solist i Europa, Asien och Nordamerika. I början av sin karriär utsågs han till Artist in Residence hos SR P2 och några år senare gjorde han Londondebut i Brahms dubbelkonsert i Queen Elizabeth Hall tillsammans med violinisten Sara Trobäck, konsertmästare för Göteborgs Symfoniker.
De utgör tillsammans med pianisten Per Lundberg Trio Poseidon som turnerar internationellt och har gjort flera skivinspelningar. Som kammarmusiker har Claes Gunnarsson bland annat spelat med violinisterna Leonidas Kavakos och Nikolaj Znaider, pianisten Enrico Pace, trombonisten Christian Lindberg, sopranen Barbara Hendricks och cellisten Lynn Harrell. Claes Gunnarsson har framträtt som solist med Göteborgs Symfoniker flera gånger, bland annat i Dvoráks cellokonsert, Brahms dubbelkonsert och Beethovens trippelkonsert med sina kolleger i Trio Poseidon och Neeme Järvi, Beethovens trippelkonsert med Sara Trobäck och Christian Zacharias samt Sjostakovitjs cellokonsert nr 1 med Neeme Järvi. 2007-2009 var Claes Gunnarsson gästande solocellist hos London Symphony Orchestra.
Han har gjort flera inspelningar och är solist i Brahms dubbelkonsert, Beethovens trippelkonsert och Weinbergs Fantasi för cello och orkester samt cellokonsert med Göteborgs Symfoniker på det engelska skivbolaget Chandos. Claes Gunarsson är också verksam som lärare vid Högskolan för scen och musik i Göteborg.
Per Lundberg piano
Gageego! kammarensemble
Ensemblen bildades 1995 och arbetar med att utforska och göra den nutida musiken mer tillgänglig. Som en av de viktigaste aktörerna i musiksverige uppskattas ensemblen för att på ett lustfyllt och nyfiket sätt tolka dagens musik på högsta tekniska och konstnärliga nivå. Gruppen samarbetar regelbundet med svenska och internationella gäster som Peter Eötvös, Karl Heinz Gruber och Pierre-André Valade. Förutom konserter i Sverige har ensemblen turnerat i bland annat Ryssland och Danmark samt gästspelat på Lange Nacht der Neue Klänge i Wiens konserthus. 2015 firade Gageego! 20-årsjubileum och fick en egen serie i Göteborgs Konserthus. 2016-2017 hade konserterna fyra europeiska huvudstäder som tema: Rom, Paris, London och Berlin. Denna säsong utforskas ytterligare fyra städer under rubriken Konflikternas klanger: Moskva, Madrid, Jerusalem och Darmstadt.