Varukorg
Varukorgen är tom
Varukorgen är tom
Inga visade konserter
Tryck ESC för att stänga sökfältet
Evenemanget har ägt rum. Tyvärr är konserten inställd på grund av sjukdom, köpt biljett återbetalas automatiskt.
Tyvärr är konserten inställd på grund av sjukdom, köpt biljett återbetalas automatiskt.
Så går återbetalningen till:
Har du betalat din biljett med kort online görs återbetalningen till samma bankkonto som du använde vid köpet. Det kan ta några bankdagar innan ni ser att pengarna kommer in på kontot.
Om du gjort ditt köp med bankgiro, presentkort eller direkt i biljettkontoret sker återbetalningen i form av ett tillgodokvitto. Tillgodokvittot skickas till den e-postadress som du angav vid ditt köp. Tillgodokvittot kan du använda som betalmedel i biljettkontoret och online. Det går också bra att lösa tillbaka tillgodokvittot mot pengar i biljettkontoret.
Det är högt tryck på biljettkontoret och vi hoppas att ni kan ha överseende med att det kan ta extra lång tid att få svar. Vid frågor, kontakta biljettkontoret: biljett@gso.se, 031-7265300.
På silverfat serverar musiker ur Göteborgs Symfoniker ett fyrarättersmål av stråkar. Vi bjuds på Strauss sista opera, Nancy Dalbergs passionerade stråkkvartett och ivriga samspråk för viola och violin komponerade av Clarke och Mozart.
Richard Strauss sista opera inleds med silkesmjuka stråkar. Operan Capriccio skrevs så sent som 1942 och handlar om hur en opera blir till. Strauss blickar bakåt till 1775, miljön är ett slott på den franska landsbygden. Stråksextetten är både ett preludium och ingår i själva handlingen.
Danska Nancy Dalberg var pianist, men skadade sin arm och övergick till att komponera. Den tredje stråkkvartetten är tillägnad Carl Nielsen, hennes lärare i komposition och instrumentering. Senare orkestrerade hon flera av hans verk.
Rebecca Clarkes verk bär stråk av både impressionism och nyklassicism och här av östeuropeisk folkmusik. Som erkänd violast var hon den första kvinnan i en professionell orkester i England.
Allt knyts ihop av de fjäderlätta eleganta stråkarna i Mozarts Sinfonia Concertante från 1779. Concertanteformen är ett jämbördigt samtal mellan orkester och en eller flera solister, en nyhet som Mozart plockade upp under en av sina många resor. Här i en utsökt dialog mellan en spänstigt glimmande violin och en mustigt beslöjad viola.
Lär känna de klassiska verken.
Här hittar du all nödvändig information som du behöver känna till inför ditt magiska besök i Konserthuset.
Bjud dig själv eller någon du tycker om på en upplevelse för alla sinnen. Välkommen att besöka Konserthusets restaurang eller någon av våra foajébarer.
Bortom musiken var och förblev han ett barn, det var ett huvuddrag på skuggsidan av hans karaktär, han behövde ständigt en far, en mor eller någon annan som passade på honom...
Ideologier och stater förfaller och faller, men konsten består. Eller? Det har blivit allt svårare att se den trösten.