Symfonikerna hälsar julen välkommen med stor kör, sångsolister och Händels magnifika Messias! Favoriter som Ev’ry Valley, For unto Us a Child is Born och förstås den mäktiga Halleluja-kören garanterar såväl gåshud som julstämning.
Händel var Londons musikaliske kung men Messias uruppfördes i Dublin dit han blivit inbjuden 1742. Han ledde själv framförandet från sin orgel som skeppats från London för konserterna.
Allt sedan dess har Messias sin givna plats i den klassiska julrepertoaren och fortsätter varje år att sprida glädje med favoriter som Ev’ry Valley, For unto Us a Child is Born och förstås den mäktiga Halleluja-kören.
I Göteborgs Konserthus är det Symfonikerna och Göteborgs Symfoniska kör som framför det magnifika verket tillsammans med sångsolister och dirigenten Nathalie Stutzmann. Nathalie Stutzmann är både en internationellt firad sångerska och hyllad dirigent: ”Det slags glöd man förknippar med Gustavo Dudamel” (Philadelphia Enquirer). Med den kompetensen kan hon lyfta Händels magnifika Messias till nya höjder.
Introduktion till torsdags- och fredagskonserten
Kostnadsfri introduktion i Stora salen en timme innan torsdags- och fredagskonserten med musiker ur Symfonikerna.
Kanske lite extra julstämning i form av rykande varm glögg och pepparkakor, delikatesser från hav och skog eller en julinspirerad trerättersmiddag? Konserthusets restaurang och barer gör ditt konsertbesök till någonting alldeles extra. Förbeställ i samband med biljettköpet på webben eller i biljettkontoret 031-7265300.
Glögg och pepparkakor. Serveras i cafébaren 30 min före konserten torsdag-lördag.
85 kr starkglögg/65 kr lättglögg
Jultallrik med delikatesser från hav och skog, inklusive ett glas vin/öl samt kaffe/te och chokladpralin. Serveras vid marmorborden i vinbaren torsdag-fredag.
395 kr (minst 2 personer per bokning)
Julinspirerad trerättersmiddag inklusive glögg. Serveras i restaurangen torsdag-fredag.
495 kr
Julinspirerad lunch inklusive glögg, kaffe/te och chokladpralin. Serveras i restaurangen lördag.
345 kr
Program
Händel Messias 2 t 20 min
GEORGE FRIEDRICH HÄNDEL (1685-1789)
MESSIAS, oratorium i tre delar
"Antingen är ett oratorium en religiös akt eller också inte. Om det är en religiös akt frågar jag om teatern är templet att framföra det i, och om en skådespelartrupp är lämplig som Ordets tjänare, ty det är vad man gör den till.
I den judiska gudstjänsten var det endast leviterna som fick komma nära och sköta tabernaklets gudstjänst; ingen vanlig människa fick så mycket som snudda vid förbundsarken. Är gudstjänsten mindre helig nu? Vilken förolämpning måste det inte vara för en jude att höra Guds sanna och heliga namn sjungas - om inte på en lättfärdig melodi (förmodar jag, eftersom Mr Handel är kompositören) - men ändå sjungen av ett lag människor högst illa lämpade att handha en så högtidlig gudstjänst.
David sade: "Huru skulle vi kunna sjunga Herrens sång i främmande land?" Säkert skulle han ha funnit det ännu mycket egendomligare att höra den sjungen på teatern…"
Så stod det i en lång insändare, tryckt i Londontidningen Universal Spectator den 19 mars 1743. Den anonyme skribenten hade hört ryktas att Händel denna gång skulle presentera ett oratorium om Messias, vilket ju var etter värre; det hade kommit märkliga rapporter från uruppförandet i Dublin ett år tidigare.
I London hade Händel rätt nyligen börjat ge oratorier på teatern. Det var en kommersiell verksamhet med engelska texter, som tagit över när hans italienska operor inte längre var lönsamma.
I Dublin hade han hållit till i en nybyggd musiklokal på Fiskegränd. Han kolliderade med ingen mindre än Jonathan Swift (Gullivers resor), som bestämde över sångarna i sin kyrka. De skulle minsann inte få samarbeta med några songsters, fiddlers, pipers, trumpeters, drummers, and drum-majors, som han skrev; det var strax innan den gamle mannen gick in i mörker.
Dublin kunde förstås inte jämföras med London som var världens huvudstad när det gällde att göra pengar på musik, men visst fanns det en överklasspublik även där. Händel vågade sig på ett halvårs gästspel 1741-1742. Han hade med sig en storsångerska, signora Avolio, och han råkade dessutom på mrs Cibber i Dublin, en sjungande skådespelerska som flytt från London och sin hiskelige lagvigde. (Det finns riktigt smaskiga rättegångsprotokoll att tillgå!)
Dessa båda damer hade han glädje av i sina oratorieserier"for that generous and polite Nation" - Händel beskrev irländarna så i en Dublin-rapport till Charles Jennens, mannen som ställt samman bibeltexterna till Messias:
"Signora Avolio gör stor lycka. Jag har lärt upp en ny tenor, mycket framgångsrik. De båda basarna och kontratenorerna är utmärkta, och de övriga körsångarna - som jag instruerar - sköter sig fint. Instrumentalisterna är förträffliga, eftersom Mr Dubourgh anför dem, och musiken klingar förträffligt i denna trevliga lokal. Allt detta, plus min goda hälsa stimulerar mig så att jag mödar mig på orgeln med extra framgång."
Händel ledde sina oratorier från en liten orgel. Mellan akterna kunde han begå orgelkonserter med några musikanter - eller soloimprovisationer. Man föreställe sig icke horder av sångare (inklusive gosskorister - inga kvinnor!) och spelare.
Han hade skrivit Messias på 24 dagar (22 augusti till 14 september 1741). Noterna fanns förstås med bland all den övriga musiken i kappsäcken när han kom till Dublin, men han sparade på just det verket till april 1742. I tidningarna kunde man läsa:
"Förvaltarna för the Charitable Musical Society anhåller att Damerna måtte komma utan krinolin i afton till Musick Hall på Fishamble Street. Herrar ombedes komma utan värja. Idag framföres Mr Händels nya stora oratorium, Messias."
Detta var nog en utmanande anhållan. Att synas offentligt utan värja kändes smått skamligt, och nog måste en riktig dam få breda ut sig ordentligt. Det var faktiskt just precis vad det handlade om. Lokalen rymde 600 normalt uppklädda lyssnare. Om man krympte dem gick det in 700, vilket var extra angeläget när det nu var en välgörenhetstillställning. Det framgår i klartext av "recensionen" som inflöt i Dublin Journal den 17 april. Där står det att de bästa konstdomare menade att det var ett fulländat stycke musik de hört och att Händel visat prov på mänsklig omtanke:
"Rätt skall vederfaras Mr Händel, i det att världen skall veta att han frikostigt skänkte förtjänsten av detta stora framförande att delas lika mellan Sällskapet för fångars frigivande, the Charitable Infirmary och Mercers sjukhus; de skall ständigt med tacksamhet minnas hans namn… Ungefär 700 personer kom, och inkomsten från denna nobla och fromma verksamhet uppgick till 400 pund, av vilka 127 pund tillfaller vart och ett av de värda sällskapen.
Idag är det naturligt att tro att Messias är ett färdigt verk. Så såg inte Händel och hans tid på "verkbegreppet". Det där som han komponerat på 24 dagar ändrade han i redan före första föreställningen. Det berodde bland annat på den märkliga Mrs Cibber, tonsättaren Thomas Arnes syster, som visserligen kunde sjunga men som i första hand ändå var en uppburen aktris. Det blev nödvändigt att jobba extra med henne: "Hennes röst och hennes sätt mildrade hans irritation över hennes musikaliska brister" berättade doktor Burney i sin musikhistoria.
Händel transponerade också ned He shall feed his flock och If God be for us till hennes röstläge.
Vi vet verkligen inte mycket om hur Händels sångare lät och hur de tolkade hans musik. Att röstidealen låg långt från dem i vårt sekel kan man visserligen lugnt utgå från men vad gjorde denna frejdade skådespelerska av nummer där det fanns plats att ta ut svängarna, till exempel I know that my Redeemer liveth? Det kan vi bara spekulera i…
Händels Messias måste vara ett av de första verk i musikhistorien som inte behövt "återuppväckas". Det finns en obruten linje framföranden som går tillbaka ända till Dublin 1742. Det blev rätt snart ett stort antal framföranden i London där han 1749 startade en lång serie välgörenhetskonserter i regi av Thomas Coram och hans Foundling Hospital, ett slags Rädda Barnenskola i Bloomsbury utanför London. Där blev det många olika versioner genom åren beroende på vilka sångare han fick tag i. De blev förstås ännu fler när oratoriet - ganska snart - nådde kontinenten, bland dem Mozarts variant i Wien 1789. Ett särskilt kapitel utgörs av "monsterframföranden" för hundratals sångare och musikanter. Det första av dem ägde rum 1784 i ett ombyggt Westminster Abbey när man i nationell yra menade att man firade hundraåringen Händel (i själva verket född 1685). Under 1800-talet blev det tradition att "samla massorna kring verket".
Sedan dess has det säkert slagits världsrekord ett antal gånger… Sist och slutligen: det har funnits lika många Messias som det funnits sångare, musiker och lyssnare - i 264 år.
INGEMAR VON HEIJNE
Medverkande
Göteborgs Symfoniker
Göteborgs Symfoniker har kallats "En av världens mest formidabla orkestrar" av The Guardian och har turnerat i USA, Europa, Japan och Fjärran östern samt gästspelat i de viktigaste konserthusen och på de stora festivalerna runt om i världen. Sedan 2013 är den respekterade och efterfrågade amerikanen Kent Nagano förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Han ledde Symfonikerna på framgångsrika turnéer till Kina och Tyskland 2015. Göteborgs Symfoniker driver också en omfattande verksamhet för barn, inklusive det årliga musiklägret Side by Side by El Sistema, samt erbjuder digitala livekonserter på gsoplay.se. Dessa konserter kan också ses på mobiler och surfplattor via egna appar. Hösten 2017 inträder finske Santtu-Matias Rouvali som orkesterns chefdirigent.
Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus som är berömt för sin fina akustik. Orkestern bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Wilhelm Stenhammar, landets store tonsättare under 1900-talets början, var orkesterns chefdirigent 1907-1922. Han gav tidigt orkestern en stark nordisk profil och bjöd in kollegerna Carl Nielsen och Jean Sibelius till Göteborgs Symfoniker. Efter Stenhammar kom viktiga chefdirigenter som Tor Mann, Sergiu Comissiona, Sixten Ehrling och Charles Dutoit. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 gjorde Symfonikerna en rad internationella turnéer samt ett 100-tal skivinspelningar och etablerade sig bland Europas främsta orkestrar. Detta ledde till att Göteborgs Symfoniker 1997 utsågs till Sveriges Nationalorkester. Under fem år som orkesterns chefdirigent 2007-2012 framträdde Gustavo Dudamel med Göteborgs Symfoniker bland annat vid BBC Proms och i Musikverein i Wien.
Långvariga samarbeten med skivbolagen Deutsche Grammophon och svenska BIS har resulterat i fler än hundra skivor. Under senare tid har Göteborgs Symfoniker gjort ett flertal inspelningar för Chandos, senast en cykel med Kurt Atterbergs samlade symfonier med Neeme Järvi som dirigent.
Nathalie Stutzmann dirigent
"Nathalie är äkta vara. Så mycket kärlek, intensitet och pur teknik. Vi behöver fler dirigenter som hon." (Sir Simon Rattle)
Nathalie Stutzmann betraktas som en av de mest framstående musikpersonligheterna i vår tid med parallella karriärer som sångerska och dirigent. Hon är förste gästdirigent för RTE National Symphony Orchestra i Irland och Associate Artist hos São Paulos statliga symfoniorkester i Brasilien. Bland orkestrar hon nyligen dirigerat finns London Philharmonic Orchestra, Philadelphia Orchestra, Rotterdams filharmoniker, National Symphony Orchestra i Washington och Saito Kinen Orchestra i Japan. Bland kommande engagemang finns konserter med San Francisco Symphony Orchestra, Houston Symphony, Franska Radions filharmoniker och Royal Scottish National Orchestra. Tidigare i år dirigerade Nathalie Stutzmann Wagners Tannhäuser i Monte Carlo med stor framgång och 2018 har hon bjudits in att leda Boïtos Mefistofeles vid den berömda operafestivalen Les Chorégies d'Orange.
Som sångerska kommer hon denna säsong bland annat att sjunga Brahms Altrapsodi med São Paulos statliga symfoniorkester och Marin Alsop samt Beethovens nionde symfoni med Iván Fischer och Konzerthaus-Orchester Berlin. Nathalie Stutzmann har hyllats för sina Mahlertolkningar och tidigare har hon bland annat sjungit andra symfonin och Rückert-Lieder med National Symphony Orchestra och Christoph Eschenbach samt tredje symfonin vid Verbierfestivalen med Michael Tilson Thomas. Nathalie Stutzmann framträder också regelbundet med pianisten Inger Södergren och sin egen kammarorkester Orfeo 55 med hemvist på Nationaloperan i Montpellier. Nathalie Stutzmann har gjort ett flertal inspelningar och i höst kommer ett album med italienska arior, Quella fiamma (Warner Classics/Erato), med Orfeo 55. Hon har också sjungit orkestersånger av Sjostakovitj på en inspelning med Göteborgs Symfoniker och Neeme Järvi (DG).
Malin Christensson sopran
Sopranen Malin Christensson har prisats för sin klara, höga röst och en melodisk rörlighet som är särskilt framträdande i hennes koloraturer. Bland aktuella engagemang kan nämnas Susanna i Mozarts Figaros bröllop med Los Angeles Philharmonic dirigerad av Gustavo Dudamel, Zerlina i Mozarts Don Giovanni på Houston Grand Opera och Helsingforsfestivalen, Bachs Juloratorium med Gewandhausorkestern ledd av Trevor Pinnock, Bachs Matteuspassion med Philadelphia Orchestra och Yannick Nézet-Séguin, Mozarts c-mollmässa med City of Birmingham Symphony Orchestra och Andris Nelsons samt Beethovens nionde symfoni med Sveriges Radios symfoniorkester och Herbert Blomstedt.
Särskilda höjdpunkter inom opera i övrigt är Barbarina i Figaros bröllop vid Salzburgfestivalen, Susanna i Aix-en-Provence och i Santiago di Chile, Sophie i Massenets Werther i Baden-Baden, Miss Wordsworth i Brittens Albert Herring på Glyndebourneoperan, Marcellina i Beethovens Fidelio vid Beethovenfestivalen i Warszawa, Blomsterflicka i Wagners Parsifal på Covent Garden, Drusilla i Monteverdis Poppeas Kröning på Drottningholms Slottsteater och Papagena i Trollflöjten i Montpellier och Wien.
Malin Christensson har också framträtt vid BBC Proms med London Symphony Orchestra och Daniel Harding, BBC Symphony Orchestra och Jiri Belohlávek samt Orchestra of the Age of Enlightenment och René Jacobs, Bernard Labadie respektive Gustav Leonhardt. Vidare kan nämnas engagemang för Philharmonia Orchestra och John Wilson, Gävle Symfoniorkester och Thomas Søndergård, Royal Scottish National Orchestra och Stéphane Denève samt Scottish Chamber Orchestra och Robin Ticciati.
Malin Christensson samarbetar också med pianisterna Simon Lepper, Malcolm Martineau och Roger Vignoles och framträder med romanskonserter i Wigmore Hall i London, Laeiszhalle i Hamburg, Tonhalle i Zürich samt vid Baths Mozartfestival och Oxford Lieder Festival.
Kristina Hammarström mezzosopran
Mezzosopranen Kristina Hammarström framträder ofta på operahus som La Scala, Staatsoper Wien, Theater an der Wien, Paris Nationalopera, Théâtre des Champs Elysées, La Monnaie, Nederländska Nationaloperan, Staatsoper Berlin, Kungliga operan samt festivaler som Aix-en-Provence och Innsbrucker Festwochen.
Bland hennes operaroller finns Charlotte i Werther (Massenet), Octavian i Rosenkavaljeren (Richard Strauss), Rosina i Barberaren i Sevilla (Rossini), Marguerite i Fausts fördömelse (Berlioz) samt ett flertal roller i operor av Mozart, Händel och Vivaldi. Kristina Hammarström har samarbetat med dirigenter som Herbert Blomstedt, William Christie, Jesús López Cobos, Alan Curtis, Marc Minkowski, Alan Gilbert, Emmanuelle Haïm, Philippe Herreweghe, René Jacobs och Yannick Nézet-Séguin.
Hon är också efterfrågad som konsertsångare och framträder i i konserthus och på festivaler i Europa och Asien. Hennes repertoar inkluderar Berlioz Sommarnätter, Mahlers Kindertotenlieder, Lieder eines fahrenden Gesellen, Des Knaben Wunderhorn och Das Lied von der Erde, Brahms Altrapsodi, Elgars Sea Pictures, Beethovens Symfoni nr 9 och Missa solemnis samt en rad mässor och oratorier.
Bland hennes många inspelningar finns Händels Giulio Cesare och Alessandro Severo, Mozarts Idomeneo och Requiem, Bachs Juloratorium och Händels Messias.
Bror Magnus Tødenes tenor
Den norske tenoren Bror Magnus Tødenes, född 1993, är en av de största naturbegåvningar som kommit fram bland sångare i Norden de senaste decennierna. Han har redan spelat in ett album som belönats med Spellemanpriset och framträtt vid påsk och sommarfestivalerna i Salzburg.
Bror Magnus Tødenes inledde sin musikerbana som pianist och gick över till elgitarr innan hans utomordentliga röst upptäcktes. Han studerade vid musikinstitutet i Trondheim och senare i Santa Cecilia-akademin i Rom, för Elizabeth Norberg-Schulz. Bror Magnus Tødenes har haft flera framgångar i internationella tävlingar. 2015 vann han både förstapriset och publikens pris vid Renata Tebaldi-tävlingen och samma år bjöds han in till det prestigefyllda "Unga artister-programmet" vid Salzburgs påskfestival. 2016 återvände han till Salzburg i rollen som Rodrigo i Verdis Otello med Christian Thielemann som dirigent.
Förra säsongen var Bror Magnus Tødenes solist med Oslofilharmonin, Trondheims symfoniorkester och Stavangers symfoniorkester. Han framträdde också vid Festspelen i Bergen och vid operafestivalen i Köpenhamn 2016 där han var en av de utvalda artisterna och deltog i öppningskonserten. Han hade också rollen som Styrman i Det Kongelige Kapels konsertanta framförande av Wagners Den flygande holländaren med Jun Märkl som dirigent. Denna säsong är han stipendiat vid Wiens statsopera.
Leon Kosavic baryton
Barytonsångaren Leon Kosavic tog sin masterexamen i Zagreb och deltar i Drottning Elisabeth-utbildningen i Belgien med José van Dam som handledare. 2011 erhöll Leon Kosavic förstapriset vid Kroatiens nationella tävling för studenter och debuterade som Moralès i Bizets Carmen i en produktion vid landets musikaliska akademi. Samma år blev han medlem i ensemblen vid Kroatiens Nationalteater där han bland annat sjungit Papageno i Mozarts Trollflöjten samt Masetto och senare titelrollen i samme tonsättares Don Giovanni.
Leon Kosavic har även sjungit i Bachs Johannes-passion i Finland, medverkat vid en galakonsert i Dubrovnik samt framträtt som Dottore Malatesta i Donizettis Don Pasquale på Finska Nationaloperan. På senare tid har Leon Kosavic framträtt med Kroatiska radio- och tv-orkestern samt sjungit i Mozarts c-mollmässa med Bergens filharmoniker och dirigenten Nathalie Stutzmann. Han har även framträtt med Royal Liverpool Philharmonic Orchestra i Bachs Matteuspassion med Nathalie Stutzmann. Bland kommande engagemang finns Don Giovanni i Stuttgart, Figaros bröllop i Liège och konserter med Nathalie Stutzmann i Oslo och Dublin.
Göteborgs Symfoniska Kör solist
Göteborgs Symfoniska Kör firar 2017 sitt 100-årsjubileum. Kören grundades 1917 av Elsa Stenhammar tillsammans med orkesterföreningens ordförande Peter Lamberg. Den 8 december 1917 debuterade kören i Beethovens Körfantasi med Wilhelm Stenhammar som solist vid flygeln. En del körmedlemmar har gedigna musikutbildningar medan andra har tagit privata sånglektioner. En sak har de dock gemensamt: stor körvana. Göteborgs Symfoniska Kör är en ideell förening som är knuten till Göteborgs Symfoniker. Kören medverkar i konserter och föreställningar i såväl orkesterns som i egen regi. Kören repeterar regelbundet med kormästare Alexander Einarsson och Symfonikernas pianist Erik Risberg.