Göteborgs Konserthus
Skolkonsert: Monstret andas inte
Evenemanget har ägt rum. En föreställning om stora känslor och vad som egentligen är vackert och vad som egentligen är fult. Med Göteborgs Symfoniker, organisten Tommy Jonsson och dirigenten Katarina Andreasson. För förskoleklass-årskurs 3.
Har du träffat monstret som bor under golvet i Konserthuset? Den stora orgeln kan låta snäll, glad, arg, rädd och rolig – och så kan hon sjunga en ton väldigt länge utan att andas.
En föreställning om stora känslor och vad som egentligen är vackert och vad som egentligen är fult. Tillsammans med hela orkestern får vi lyssna och darra till skräcklik musik och sjunga med i låtar som vi känner igen.
Organisten Tommy Jonsson spelar och berättar om skönhet och om odjur, om klanger och om mekaniken som styr orkesterns i särklass största instrument. Nu är det dags för instrumentens drottning att glänsa.
Dirigerar Göteborgs Symfoniker gör Katarina Andreasson.
För förskoleklasser-årskurs 3
För att så många som möjligt ska få uppleva våra populära skolkonserter så vill vi påminna dig om att din bokning är bindande. Justeringar i bokningen kan göras fram till senast 30 dagar innan konserten – glöm inte ange ditt ordernummer när du kontaktar oss så att allt blir rätt. Ej avbokat eller uteblivet besök debiteras med 500 kr. Om du undrar över någonting så är du välkommen att kontakta oss på biljett@gso.se eller 031-726 53 00.
Titta in i Göteborgs Konserthus
Provlyssna
Lär känna Tommy Jonsson och Göteborgs Symfoniker.
Program
Jonsson Kyrkmarsch 1 min
Charpentier Preludium till Te Deum 1 min
Boëllmann Fantaisie dialoguée 4 min
Poulenc ur Orgelkonsert i g-moll 3 min
Francis Poulenc (1899–1963)
Orgelkonsert
Andante · Allegro giocoso · Andante moderato · Allegro molto agitato · Très calme, lent · Largo
Sommaren 1938 komponerade Francis Poulenc sin originella orgelkonsert, den är en syntes av glatt och allvarligt, av intellektualism och känslosamhet, av surrealistiskt drömmande och religiös extas.
Poulenc tillhörde på 1920-talet den inflytelserika grupp parisiska tonsättare som kallades Les Six, de sex. De hade vädrat ut all gammal romantisk tradition, och presenterade en frisk och ofta ironiskt underhållande musik. Poulenc kombinerade i sin musik inte sällan charmerande ytlighet med eftertänksam religiositet, och hans orgelkonsert kan ses som ett exempel på detta. Den är skriven i en sats, men har sex korta och kontrasterande avsnitt.
Det hela börjar med ett klangfullt orgelrecitativ, ackompanjerat av puka och pizzicato i kontrabasarna – resten av stråkarna följer snart efter. Ett orgelmellanspel leder till andra delen som är lätt och luftig, och där huvudtemat ligger i stråkarna, medan orgeln ägnar sig åt skallöpningar. Musiken når en höjdpunkt och leds därefter in i det längsta avsnittet, Andante moderato, där en välformad kontrapunktik kulminerar i några täta, intensiva ackord. Snabbt sveps vi in i ett rastlöst Allegro. Den enkla orgelmelodi som följer har Poulenc noterat som ”mycket mjuk och klar. Under ett avslutande Largo återkommer solisten med recitativet från inledningen.
Konserten uruppfördes av Maurice Duruflé 1941.
STIG JACOBSSON
Gigout Grand choeur dialogué (arr Torolphi) 6 min
Guilmant ur Orgelsymfoni nr 1 5 min
Mascagni Intermezzo ur Cavalleria rusticana 4 min
Bach / Stokowski Toccata i d-moll 9 min
Widor Toccata ur Orgelsymfoni nr 5 (arr Wilson) 4 min
Young Preludium i klassisk stil 3 min
Opeia Give My Heart A Break (arr Schaub) 3 min
Tisdag 15 oktober 2024: Evenemanget slutar ca kl 10.15
Tisdag 15 oktober 2024: Evenemanget slutar ca kl 12.00
Onsdag 16 oktober 2024: Evenemanget slutar ca kl 10.15
Onsdag 16 oktober 2024: Evenemanget slutar ca kl 12.00
Torsdag 17 oktober 2024: Evenemanget slutar ca kl 10.15
Torsdag 17 oktober 2024: Evenemanget slutar ca kl 12.00
Fredag 18 oktober 2024: Evenemanget slutar ca kl 10.15
Fredag 18 oktober 2024: Evenemanget slutar ca kl 12.00
Medverkande
Göteborgs Symfoniker
Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Orkesterns bas är Göteborgs Konserthus, funkispärlan vid Götaplatsen som samlat musikälskare sedan 1935. Sedan säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Sedan säsongen 2019-2020 är Barbara Hannigan förste gästdirigent. Vi är också en stolt partner till Barbara Hannigans mentorsprogram Equilibrium med fokus på unga sångare i början av deras karriär.
Wilhelm Stenhammar var orkesterns chefdirigent 1907- 1922. Han gav Symfonikerna en stark nordisk profil och bjöd in kollegerna Carl Nielsen och Jean Sibelius till orkestern. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 gjorde Symfonikerna en rad internationella turnéer samt ett hundratal skivinspelningar och etablerade sig bland Europas främsta orkestrar. 1996 utsåg riksdagen Göteborgs Symfoniker till Sveriges Nationalorkester.
De senaste decennierna har orkestern haft framstående chefdirigenter som Mario Venzago och Gustavo Dudamel och därefter Kent Nagano som förste gästdirigent. Anna-Karin Larsson är vd och konstnärlig chef, Gustavo Dudamel hedersdirigent och Neeme Järvi chefdirigent emeritus. Orkesterns huvudman är Västra Götalandsregionen.
Göteborgs Symfoniker samarbetar regelbundet med dirigenter som Herbert Blomstedt, Joana Carneiro, Jukka-Pekka Saraste, Christian Zacharias och Anja Bihlmaier.
Katarina Andreasson dirigent
Katarina Andreasson är dirigent och violinist. Vid 22 års ålder blev hon första konsertmästare i Aalborgs symfoniorkester och senare i GöteborgsOperans orkester. Sedan 1996 är hon första konsertmästare i Svenska Kammarorkestern i Örebro.
Efter att ha tagit dirigentexamen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 2007, gjorde Katarina Andreasson sin internationella debut med BBC Orchestra i Belfast. Idag dirigerar hon regelbundet orkestrar i Sverige, och ett urval av dem är Göteborgs Symfoniker, Stockholms Filharmoniska orkester och Malmö Symfoniorkester. Hon har även dirigerat i Polen, Ukraina och Danmark.
Som violinsolist gjorde Katarina Andreasson sin internationella debut i London 1997, då hon spelade Howard Blakes violinkonsert The Leeds i Royal Festival Hall med Philharmonia Orchestra. Några av hennes mest uppmärksammade framföranden är Vivaldis De fyra årstiderna, Peteris Vasks Distant Light och Weills Der neue Orpheus tillsammans med Nina Stemme.
Tommy Jonsson orgel
Tommy Jonsson är en svensk organist och musiker. Han är utbildad organist vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg och har haft tjänst i bland annat Landvetter och Annedals församlingar. Tommy Jonsson har haft uppdrag som ackompanjatör och arrangör vid Göteborgs Symfoniker, GöteborgsOperan, Folkteatern och Stadsteatern i Göteborg. Idag är han organist i Svenska kyrkan, och medverkar parallellt vid scenproduktioner som arrangör, musikalisk ledare och musiker. 2013 släppte Tommy Jonsson skivan Orgelschlager; Från fyra sekler, som spelades in i Nätra kyrka, Örnsköldsvik och Tyska kyrkan i Göteborg. Han driver och producerar konsertserien Musik i Annedalskyrkan.