Varukorg
Varukorgen är tom
Varukorgen är tom
Inga visade konserter
Tryck ESC för att stänga sökfältet
Evenemanget har ägt rum. Livligt och lidelsefullt i händerna på Göteborgs Symfoniker, Oksana Lyniv dirigent och Roland Pöntinen piano.
Ukrainska dirigenten Oksana Lyniv bryter ständigt ny mark. Nu dirigerar hon livligt och lidelsefullt Schumanns Rhensymfoni och Rachmaninovs grandiosa pianokonsert nr 3. Solist är svenske världspianisten Roland Pöntinen.
Oksana Lyniv dirigerade sin första orkester som 16-åring. Med starka band till sitt forna hemland är hon betydelsefull i den musikaliska utvecklingen där. Lyniv ser sig som en länk mellan väst och öst, mellan Schumann och Rachmaninov om man så vill.
Symfoni nr 3 från 1850, kallad Rhensymfonin, blev den sista symfonin Robert Schumann skrev. Han ville hylla sina hemtrakter längs floden Rhen, och var inspirerad av Beethovens Pastoralsymfoni när han skildrade folklivet och idylliska landskap längs flodstranden.
150-årsjubilaren Sergej Rachmaninov fick ett konstnärligt sammanbrott och efter hypnosbehandling återkom han med den tredje pianokonserten. Detta kraftfulla och vemodiga mästerverk är en teknisk och konstnärlig utmaning, bland annat skildrad i den uppmärksammade spelfilmen Shine 1996. Roland Pöntinen har länge utforskat Rachmaninov och är mästare på pianomusik av den här kalibern.
Kvällen inleds med musik av nutida ukrainska tonsättaren Bohdana Frolyak, ett adagio för orkester hon skrivit till minne av sin lärare.
Lär känna de klassiska verken.
Landa i Stora salen en timme innan konserten börjar och lär dig mer om musiken du strax ska uppleva! Du får berättelserna bakom musiken, kunskap om kompositörerna och egna reflektioner om de klassiska verken. Introduktionen pågår i ca 30 minuter, det är kostnadsfritt och fri placering i salen. Varmt välkommen!
Här hittar du all nödvändig information som du behöver känna till inför ditt magiska besök i Konserthuset.
Bjud dig själv eller någon du tycker om på en upplevelse för alla sinnen. Välkommen att besöka Konserthusets restaurang eller någon av våra foajébarer.
Med basen i en trygg punkt vågar vi möta det spännande, det som utmanar och kanske till och med det som skrämmer. För mig är det rymden som svindlar mest. Det oändliga mörkret, dit några söker sig och där andra söker. Det kan vi möta tillsammans.
Stora pianister har den där fantastiska förmågan att kunna omvandla sina musikaliska visioner till anslag, fraser, avrundningar, pauser, extatiska utbrott och vemodiga suckar.