Varukorg
Varukorgen är tom
Varukorgen är tom
Inga visade konserter
Tryck ESC för att stänga sökfältet
Evenemanget har ägt rum. Göteborgs Symfoniker, Barbara Hannigan dirigent, Tuuri Dede mezzosopran, Aphrodite Patoulidou sopran
Barbara Hannigan förbereder sina konsertprogram in i minsta detalj. Det som vid konserten känns så spontant och självklart följer en noggrant utarbetad plan. Claude Viviers djupt kända musik kan följas av en spänstig Haydn-symfoni och därefter en rörande vaggsång från förra sekelskiftet. Och det är just vad vi får vara med om vid denna konsert!
Kanadensaren Claude Vivier var en stark och kompromisslös tonsättare som lämnade ut sig själv fullständigt i sin konst. Han är också ett tragiskt exempel på homosexuellas utsatthet: den 7 mars 1983 knivhöggs han till döds i sin egen lägenhet av en hänsynslös rånare. Claude Vivier fick en tuff start i livet vilket speglas i stycket Lonely Child för orkester och sopran.
– Det är ett självbiografiskt stycke. Claude Vivier var föräldralös och placerades på ett barnhem. Han var ett mycket ensamt litet barn och hade skapat ett eget språk så han kunde tala med sig själv innan han somnade, säger Barbara Hannigan, förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker.
Claude Vivier adopterades av en familj men det slutade olyckligt. Modern i familjen ville inte behålla honom så han lämnades tillbaka till barnhemmet.
– Man kan inte tänka sig något hemskare. Den händelsen lämnade ett outplånligt intryck på honom. I Lonely Child använder han det påhittade språk han brukade sjunga på när han skulle sova. Det är helt enkelt hjärtskärande.
Claude Vivier studerade till präst men fick inte fortsätta utbildningen. Som öppet homosexuell hade han mycket att kämpa emot. Men musiken blev en drivkraft. Med sin stora musikaliska begåvning fick Claude Vivier efter en gedigen utbildning internationella framgångar. Trots det slutade hans liv tragiskt: efter att ha träffat en tillfällig bekantskap på en bar blev han offer för ett rånmord i Paris 1983. På Viviers skrivbord låg hans sista, ofullbordade verk som skildrar hur han attraheras av en ung man på tunnelbanan. Noterna slutar abrupt vid orden: ”Sedan tog han fram en dolk från jackan och högg mig i hjärtat”. Det har spekulerats i att Vivier iscensatte sin egen död.
Barbara Hannigan dirigerar ytterligare ett verk av Vivier, Wo bist du Licht?, ett samhällskritiskt kollage där publiken får höra Martin Luther Kings röst och rapporter från Kennedy-mordet och inslag om tortyr. Vid konserten bjuds publiken också på ljusare toner i en sprudlande Haydn-symfoni.
Solister i konserten i Göteborgs Konserthus är sångarkollegerna Aphrodite Patoulidou och Tuuri Dede.
Barbara Hannigan är förste gästdirigent hos Göteborgs Symfoniker sedan säsongen 2019-2020, sida vid sida med Christoph Eschenbach. Hör henne berätta om sitt konstnärskap och förväntningarna inför samarbetet med Symfonikerna i intervjun.
Hösten 2021 ger vi inga introduktioner till konserterna på grund av pandemin. Verkkommentarer om aktuellt program för just den här konserten hittar du i samband med verkens namn under rubriken Program på denna sida. Ännu fler infallsvinklar och nycklar till den klassiska musiken får du i Konsertmagasinet Podiet och föreläsningsserien Klassisk kuriosa.
Här hittar du all nödvändig information som du behöver känna till inför ditt magiska besök i Konserthuset.
Bjud dig själv eller någon du tycker om på en upplevelse för alla sinnen. Välkommen att besöka Konserthusets restaurang eller någon av våra foajébarer.