Dirigerande sopranen Barbara Hannigan hittar alltid de gemensamma nämnarna: Tonsättarna Stravinsky, Offenbach och Weill var alla verksamma i Paris men hade andra hemländer alla tre. Stravinskys 1700-talsbalett Pulcinella – med kostymer av Picasso! – blev en stor succé med Ballet Russes i Paris på 1920-talet, precis som Offenbachs ”Det glada Paris” med den välkända dansen can-can och allt. Förbered dig på en fartfylld och livsbejakande musikfärd!
Det var också i Paris som Kurt Weill påbörjade sin internationella karriär som musikalkompositör vilket framöver ledde till premiärer på Broadway. Barbara Hannigan sjunger här ett par av hans finaste sånger från den tiden.
Barbara Hannigan är Göteborgs Symfonikers förste gästdirigent.
Provlyssna
Lär känna de klassiska verken.
Introduktion till konserten
Landa i Stora salen en timme innan konserten börjar och lär dig mer om musiken du strax ska uppleva! Du får berättelserna bakom musiken, kunskap om kompositörerna och egna reflektioner om de klassiska verken. Introduktionen pågår i ca 30 minuter, det är kostnadsfritt och fri placering i salen.
Varmt välkommen!
Program
Stravinsky Pulcinella, komplett balettmusik 40 min
IGOR STRAVINSKY (1882-1971)
Pulcinella, komplett balettmusik
Kärt barn har många namn: Pulcinella, Punch, Kasper… men det är samma figur från 1600-talets italienska commedia dell'arte vi talar om, den fräcke och sluge skojaren med den vassa rösten och svarta masken som driver gäck med omgivningen och uppvaktar sin käresta Pimpinella. Uppslaget till baletten kom från Ryska balettens grundare och ledare, den karismatiske och färgstarke Sergej Djagilev. Hans idé var att bygga storyn till musik av Pergolesi (1710-1736), tonsättaren som fick utbildning och utkomst i Neapel under sin korta karriär. Han dog 26 år gammal och är i dag mest ihågkommen för sitt Stabat Mater.
Stravinsky var inledningsvis inte särskilt intresserad men ändrade sig när han fått titta i noterna: här fanns grundmaterial som kunde piffas upp med moderna rytmer och nya harmonier. Denna balettmusik från 1920 brukar betecknas som Stravinskys första neoklassiska verk, och det fick många efterföljare i samma stilriktning. Musiken - en packe noter Djagilev hittat i Neapel och London - tillskrevs på den tiden Pergolesi, men senare forskning har visat att flera okända italienska tonsättare också var inblandade, samt på ett hörn den något mer bekante holländaren Unico Wilhelm van Wassenaer. Några nummer var arior, därför ingick också sopran, tenor och baryton i besättningen för kammarorkester. När Stravinsky sammanställde sviten 1922 fick orkesterinstrument ta över sångstämmorna. Ytterligare en revision gjordes 1949.
Och storyn? Ja, det handlar förstås om uppvaktning, rivalitet och svartsjuka. Pulcinella råkar i slagsmål efter amorösa eskapader och blir till synes knivstucken, men det är bara en fint för att väcka Pimpinellas sympati. Och den får han: det slutar med giftermål.
Stefan Nävermyr
Paus25 min
Offenbach / Rosenthal Ur Gaîté Parisienne 27 min
Jacques Offenbach (1819-1880)
/ Manuel Rosenthal (1904-2003)
Ur Gaîté Parisienne
Med talang för att skriva lustfylld scenmusik med satiriskt bett, lyckades Jacques Offenbach höja operetten till en internationell konstform. Han komponerade över 90 operetter, till exempel Sköna Helena, Storhertiginnan av Gerolstein och Orfeus i underjorden (som gav världen can-can), och fick med berömmelsen och framgångarna smeknamnet ”Champs-Élysées Mozart".
1938 fick dirigenten Manuel Rosenthal i uppdrag av Ryska baletten i Monte Carlo att skriva ett balettpartitur baserat på Offenbachs operetter, ett samarbete han gjorde med kompositörens brorson, Jacques Brindejonc-Offenbach. Verket höll först på att bli avvisat av teaterledningen, men fick till slut sin premiär tack vare att Stravinsky, som såg balettens potential, ingrep.
Musiken hämtades bland annat ur Pariserliv, Sköna Helena, La Périchole samt den enda operan, Hoffmanns äventyr, och resultatet blev Gaîté Parisienne. Baletten i en akt har ingen egentlig handling, utan skildrar istället amorösa flirtar, den glada dansen och det sprudlande festhumöret hos en grupp gäster på ett fashionabelt kafé i Paris. Det charmerande verket är som ett exklusivt pärlhalsband, fyllt av gnistrande musikaliska pärlor.
Andreas Konvicka
Weill Youkali 6 min
Kurt Weill (1900-1950)
Youkali
Lost in the Stars
Kurt Weill skrev ursprungligen musikstycket Youkali under sin exil i Paris som ett mellanspel till den franska pjäsen Marie Galante (1934) av Jacques Deval. Den melankoliska och dystra atmosfären i musiken kom att inspirera Roger Bertrand (alias Roger Fernay) att året därpå skriva texten Youkali till denna tango-habanera.
Den beskriver en idyllisk ö "nästan vid världens ände", och den synkoperade rytmen i början av ackompanjemanget återspeglar emigrantens vandring och ovisshet om sitt väntande öde. Den monotona refrängen antyder ett ideal som inte existerar, då ön Youkali i slutändan visar sig vara en dröm.
Sången Lost in the Stars (1943) skrevs i USA, och blev en hit som har spelats in av en rad artister, från Mahalia Jackson till Nils Landgren. Titeln fick också ge namn åt en musikal av Kurt Weill, som kom 1949 och baserades på en novell av Alan Paton. Det är en socialrealistisk skildring av fattiga svarta arbetare i Sydafrikas guldgruvor, och skildrar ett mord och den känslomässiga kris som senare drabbar gärningsmannens far.
”En gång höll Gud alla stjärnor i sin hand... och de rann genom hans fingrar som sandkorn, och en liten stjärna föll ensam". Gud sökte och hittade den lilla förlorade stjärnan och "lovade att den aldrig skulle gå vilse igen", ett löfte som uttolkaren ifrågasätter och tvivlar på.
Andreas Konvicka
Weill Lost in the Stars 4 min
Onsdag 26 april 2023: Evenemanget slutar ca kl 21.30
Fredag 28 april 2023: Evenemanget slutar ca kl 20.00
Medverkande
Göteborgs Symfoniker
Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner.
Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.
Barbara Hannigan dirigent
Hon har kallats ”en konstnär som siktar rakt mot hjärtat och aldrig missar”. Kanadensiska Barbara Hannigan är sedan 2019 förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker, ett kontrakt som hon förlängde i september 2022 fram till sommaren 2025. Hon gjorde sin första konsert med Göteborgs Symfoniker 2013 – redan det en succé – och var säsongen 2015-2016 orkesterns Artist in Residence. Som sångerska och dirigent samarbetar hon med ledande orkestrar som London Symphony Orchestra, Franska Radions filharmoniker där hon är Première Artiste Invitée, Toronto Symphony Orchestra, Münchens filharmoniker och Sveriges Radios symfoniorkester.
Barbara Hannigans debutalbum som sångare och dirigent, Crazy Girl Crazy, släpptes 2017 och erhöll både en Grammy och en Juno för bästa vokalalbum.
Barbara Hannigan utsågs 2021 av Stenastiftelsen till hedersstipendiat och fick ta emot en stipendiesumma på 300 000 kr. I september 2022 framförde Barbara Hannigan den bejublade La Voix Humaine av Poulenc tillsammans med Göteborgs Symfoniker.
Hennes engagemang för den yngre generationen musiker ledde till att hon skapade mentorsinitiativet Equilibrium Young Artists 2017.
Barbara Hannigan sopran
Hon har kallats ”en konstnär som siktar rakt mot hjärtat och aldrig missar”. Kanadensiska Barbara Hannigan är sedan 2019 förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker, ett kontrakt som hon förlängde i september 2022 fram till sommaren 2025. Hon gjorde sin första konsert med Göteborgs Symfoniker 2013 – redan det en succé – och var säsongen 2015-2016 orkesterns Artist in Residence. Som sångerska och dirigent samarbetar hon med ledande orkestrar som London Symphony Orchestra, Franska Radions filharmoniker där hon är Première Artiste Invitée, Toronto Symphony Orchestra, Münchens filharmoniker och Sveriges Radios symfoniorkester.
Barbara Hannigans debutalbum som sångare och dirigent, Crazy Girl Crazy, släpptes 2017 och erhöll både en Grammy och en Juno för bästa vokalalbum.
Barbara Hannigan utsågs 2021 av Stenastiftelsen till hedersstipendiat och fick ta emot en stipendiesumma på 300 000 kr. I september 2022 framförde Barbara Hannigan den bejublade La Voix Humaine av Poulenc tillsammans med Göteborgs Symfoniker.
Hennes engagemang för den yngre generationen musiker ledde till att hon skapade mentorsinitiativet Equilibrium Young Artists 2017.
Fleur Barron mezzosopran
Den singaporisk-brittiska mezzosopranen Fleur Barron tilldelades Schubert-priset 2022 tillsammans med Brigitte Fassbender. Hon har valts ut av Concertgebouw i Amsterdam till "Hemelsbestormer" (Himlastormare) för säsongen 2022-2023 och har utsetts till konstnärlig partner för Orquesta Sinfonica del Principado de Asturias i Oviedo under flera säsonger med början 2022-2023, där hon kommer att kurera/framföra flera projekt varje år.
Som passionerad tolkare av opera, kammarmusik och konsertverk som sträcker sig från barock till samtida, har Fleur Barron sin mentor i Barbara Hannigan.
Säsongen 2022-2023 gör hon en rad spännande orkesterdebuter: i Debussys La Damoiselle Elue med Esa-Pekka Salonen och Orchestre de Paris, Berios folksånger med Sir Mark Elder på turné med Junge Deutsche Philharmonie, Bruckners Te Deum med Vasily Petrenko och Netherlands Radio Philharmonic Orchestra samt i Stravinskys Pulcinella med Barbara Hannigan.
James Way tenor
Den brittiske tenoren James Way har tilldelats William Christies Les Arts Florissants 'Jardin des Voix' och tillhör artistprogrammet för unga hos Orchestra of the Age of Enlightenment.
James Way's senaste framgångar sträcker sig från konsert- till operascenen, och han uppträder med ensembler som BBC Symphony Orchestra, Munich Philharmonic, Sverige Radios Symfoniorkester, Handel och Haydn Society Boston, RTÉ National Symphony Orchestra, Köpenhamns Filharmoniker, Fondazione Orchestra Sinfonica di Milano och L'Orchestre de Chambre de Paris.
Han har arbetat med dirigenter som René Jacobs, Jakub Hruša, Thibault Noally, Mark Wigglesworth, Alpesh Chauhan, Harry Bicket och Robin Ticciati. Sedan han valdes ut till Equilibrium Young Artists Programme har han arbetat nära Barbara Hannigan och har fått mycket beröm för sina framträdanden inklusive Sellem på en världsomspännande turné med Rucklarens väg.
Antoin Herrera-López Kessel bas
Den fransk-kubanske sångaren Antoin HL Kessels debut i Europa var med Francesco Filideis opera Giordano Bruno; T&M Paris och Ensemble Intercontemporains produktion 2016 – 2017. Han har också deltagit i residensprogram på Festival d’Aix en Provence, Aldeburgh Festival och Biennale di Venezia på den 63:e internationella festivalen för samtida musik.
Sedan 2017 är Antoin HL Kessel en del av Equilibrium Mentoring for Young Professional Artist, ett initiativ skapat av Barbara Hannigan.