Känslosam musik av Schubert, makarna Schumann och Brahms. Denna kammarkonsert med Göteborgs Symfonikers Vokalensemble och dirigent Katie Thomas bjuder på körlyrik i sin vackraste form. Vid pianot sitter Juan Zurutuza.
Under 1800-talet var det under en tid vackert att gråta av nobla skäl, både för män och kvinnor. Känslorna svämmar över i kvällens musik där det talas om kyssar och gondoler, där en nunna lever i isolering och en trött vandrare möter en speleman. I Brahms kanon påstås att kärlek är enformigt – ändå kan vi inte motstå den. Framåt! manar Clara Schumann: bara den modige vinner paradiset.
Det blir damkör, manskör, blandad kör, duett och solosång under ackompanjemang av Göteborgs Symfonikers pianist Juan Zurutuza.
Provlyssna
Lär känna några av verken.
Program
C Schumann Tre blandade körer 9 min
Clara Schumann (1819-1996)
Tre blandade körer (text E. Geibel)
Abendfeier in Venedig - Vorwärts - Gondoliera
Clara och Robert Schumann är det klarast lysande tonsättarparet under 1800-talet. Men förhållandet var inte jämlikt. Medan Robert komponerade måste Clara låta bli att öva piano. Ändå var pianospelet den stora familjens huvudsakliga levebröd eftersom hon var Europas bästa konsertpianist. Kärleken blomstrade ändå och trots att de fick vänta länge på att gifta sig. Texterna hon valt att tonsätta här är en trestegsraket av längtan. Efter en dikt om jungfru Maria, släpper hon loss: “Lämna drömmen, lämna tvekan!”, “Motstå inte kyssen! Kom till mig!”
Robert Schumanns musik är den som är mest känd idag. Tidvis kämpade han med inre demoner, kanske en kvinnlig sida som han inte ville bejaka? De texter han tonsatte är ofta skrivna ur kvinnligt perspektiv, men författade av män. I körerna möter vi de populära kvinnomodeller män diktat om alltsedan romarriket. Först den övergivna jungfrun, sedan den erfarna kvinnan som är full av lusta och list. Till sist träffar vi nuckan på glasberget, hon som spärrats in i kloster.
Katarina A Karlsson
R Schumann Tre sånger för manskör 11 min
Robert Schumann (1810-1856)
Tre sånger för manskör: Der eidgenossen Nachtwache – Freiheitslied - Schlachtgesang
R Schumann Romanser för damstämmor 11 min
Robert Schumann (1810-1856)
Romanser för damstämmor
Tamburinschlägerin - Klosterfräulein - Soldatenbraut – Meerfey - Die Kapelle
Brahms Tre sånger 9 min
Johannes Brahms (1833-1897)
Tre sånger
Abendständchen - Vineta - Darthulas Grabesgesang
Johannes Brahms var en välsedd gäst hos makarna Schumann. Musiker bildade liksom ett eget skrå och umgicks ofta med varann. När Robert Schumann var på sjukhus och senare dog blev Johannes ett ovärderligt stöd för Clara och hennes många barn. Ryktena om en romans mellan dem har överlevt ända tills idag, men båda brände alla brev som kunnat tyda på det. Däremot sparades andra brev till forskarnas stora glädje.
Tyvärr var Johannes inte bara stöttande, ibland var han en riktig buffel. Som när han uppvaktade Claras dotter. Kärlek tycks ha varit komplicerat för honom och han gifte sig aldrig. Kanske är det precis som texten i hans kanon? “Kärlekssorgen är enformig, en monoton sång, ändå måste jag nynna med.” Mer hoppfullt startar de tre körsångerna, natten brusar av begär. Längtan förvandlar sig i nästa sång till en sjunken stad i havet där klockor påminner om den svunna kärleken. Till sist är den begraven, men våren kommer alltid tillbaka, löven ska fortsätta att spira och flickor att leka.
Katarina A Karlsson
Paus25 min
Brahms Canon: Einförmig ist der Liebe Gram (text F. Rückert) 3 min
Schubert Der Leiermann ur Winterreise 4 min
Franz Schubert (1797-1828)
Der Leiermann ur Winterreise (text W. Müller)
Franz Schubert var njutningslysten, sa vännerna. De möttes, sjöng och spelade hans musik i så kallade Schubertiader. Ibland somnade Franz vid bordet med glasögonen på, utarbetad som han var av sitt arbetstempo. Han skrev oerhört många sånger; över 600 stycken för soloröst och därtill körverk och kantater för underhållning. Tyvärr mötte han i festandet också njutningens följeslagare syfilis. Det var han inte ensam om, en femtedel av Europas stadsbefolkning gjorde det. För Schubert ledde det till en tidig död.
Sångcykeln Winterreise blev en av sånglitteraturens största utmaningar: att i 24 sånger starta på botten och sen arbeta sig ner, alltså tvärtom mot skidkungen Gunde Svan som startade på topp och sen maxade. Der Leierman är den berömda samlingens sista sång.
Ljusare blir det lyckligtvis. Solen och nattens ljus manar oss att bryta våra bojor. Den långa bönen (Gebet) är soldaten som ber om beskydd för sin familj. Der Tages Weihe blir bokslutet och vi får hoppas att Franz kände något av detta; Ödets vägvisare lyser som ett band av stjärnor genom dimman och tar kärleksfullt bort allt lidande.
Katarina A Karlsson
Schubert Licht und Liebe (text M. von Collin) 5 min
Schubert Nachtelle (text J. G. Seidl) 5 min
Schubert Gebet (text F. de la Motte Fouqué) 12 min
Schubert Des Tages Weihe 5 min
Söndag 24 november 2024: Evenemanget slutar ca kl 20.00
Medverkande
Göteborgs Symfonikers Vokalensemble
Göteborgs Symfonikers Vokalensemble (GSVE) bildades 2016 och består av 12 professionella sångare. Ensemblen verkar både som en del av Göteborgs Symfoniska Kör i stora symfoniska verk framförda tillsammans med Göteborgs Symfoniker, och som fristående ensemble under ledning av Katie Thomas.
GSVE är en grupp med erfarna och mångsidigare sångare, som framför varierade program och utforskar en bred repertoar, från medeltidsmusik till nyskrivna beställningsverk. Ensemblen har tidigare samarbetat med bland annat Helsingborgs Symfoniorkester och Barockakademin Göteborgs Symfoniker och framför regelbundet vokalprogram både i Göteborgs Konserthus och runt om i Västra Götalandsregionen.
Katie Thomas dirigent
Katie Thomas är brittisk (walesisk) kördirigent. Sedan 2023 är hon kormästare för Göteborgs Symfoniska Kör samt dirigent och konstnärlig ledare för Göteborgs Symfonikers Vokalensemble. Hon är även gästföreläsare i kördirigering och ledare för kammarkören vid Högskolan för Scen och Musik.
Tidigare engagemang inkluderar nio år som röstcoach för BBC Chorus, frilansuppdrag som gästande kormästare och dirigent vid BBC Singers, MDR Rundfunkchor, National Youth Choirs of Great Britain och Junior Royal College of Music. Hon har varit lärare i kördirigeringsteknik vid Association of British Choral Directors och domare vid körfestivaler över hela världen inom organisationen INTERKULTUR.
Som professionell sopran har Katie Thomas varit engagerad vid Storbritanniens främsta körer, som Monteverdi Choir under ledning av Sir John Eliot Gardiner, Polyphony och Academy of Ancient Music. Hon har framträtt på de stora konsertarenorna i Europa och USA, däribland Concertgebouw Amsterdam, Musikverein Wien och Carnegie Hall i New York. Tillsammans med London Voices har hon spelat in flera soundtrack för film och tv-spel, ofta i välkända Abbey Road Studios, samt konserter för både tv och radio.
Katie Thomas har examen från Cardiff University och Royal Academy of Music i London. År 2020 utsågs hon till Associate of Royal Academy of Music (ARAM) i Storbritannien för framstående bidrag till det professionella musiklivet och betydande insatser inom dirigering och körmusik.
Juan Zurutuza piano
Juan Zurutuza är pianist och utbildad i Mexiko och Nederländerna. Han studerade för Rian de Waal vid Kungliga Konservatoriet i Haag 2001-2008. Han har spelat solo- och kammarmusikkonserter med medlemmar ur Rotterdam Filharmoniska orkester och Concertgebouw Orkester i Skandinavien, Europa och Nordamerika. Sedan 2022 är Juan Zurutuza anställd som pianist i Göteborgs Symfoniker.
För närvarande studerar han för pianisten Robert Durso, tack vare flera stipendier som erhållits från Göteborgs Symfonikers Vänförening, Marianne & Ary Paleys Stipendiefond, Eduard Magnus Musikfond och Mary von Sydows Donationsfond.