Motivet är ett fantasilandskap där konstnären hämtade sin inspiration från Österlen och Sydeuropa, målad 1936. När fresken gjordes var Prins Eugen 73 år gammal och han hade till sin hjälp konstnären Gustaf Magnusson som målade de nedre partierna av målningen, mer obekväma att utföra. Fresken finns att beskåda i foajén utanför Stora salen, till vänster när man gått upp för den högra marmortrappan.
Al Fresco-tekniken har använts ända sedan senmedeltiden och man målar med färgpigment upplöst i vatten på fuktig kalkputs, vilket gör att pigmenten förenar sig med putsen och gör bilden mycket ljushärdig och hållbar.
Prins Eugen (1865-1947)
Prins Eugen åkte 1887 till Paris under pseudonymen Monsieur Oscarsson för att ”under någon tid idka konststudier” i Léon Bonnats konstskola. I Sverige målade prinsen landskap och människor med Hugo Salmson som rådgivare. Hans motiv präglades av ett slags symboliskt laddad naturromantik. Han hämtade inspiration från bl.a den schweiziske konstnären Arnold Böcklin. Prins Eugen testamenterade efter sin död hela sin konstsamling till staten, som kan ses på museet Waldemarsudde, Stockholm, som fram till 1947 var prinsens hem.
Freskmålning (al fresco), 1936, 3,1 x 6,7 m (ca)
Konsten i Konserthuset
Många av konstverken i Göteborgs Konserthus knyter an till musik eller har en relation till Göteborgs Symfoniker. Här finns allt från porträtt av kompositörer som Grieg och Sibelius till Sveriges största väv med mönster av Sven X-et Erixson.
Funkispärlan vid Götaplatsen
Ett besök i Göteborgs Konserthus är en upplevelse för alla sinnen. Den vackra byggnaden bjuder på stilren funktionalism med musiken i centrum. Här föds oförglömliga musikminnen varje vecka, sedan 1935.