Stora salen i Göteborgs Konserthus i mäktig ljussättning med projiceringar på väggarna. Stora salen i Göteborgs Konserthus i mäktig ljussättning med projiceringar på väggarna.

Husets scener Vackra rum för vackra upplevelser

Tidlös. Det är ordet som sammanfattar både Konserthusets arkitektur och dess funktion, att samla människor i en vacker miljö för delade upplevelser som utvecklar och berikar oss. Det märks inte minst i husets scenrum.

Konserterna i Göteborgs Konserthus spelas i Stora salen, ett storslaget rum världsberömt för sin fina akustik, och intimare Stenhammarsalen, stämningsfullt smyckad med vacker intarsia. Kika gärna på salarnas arenaplan för att hitta just din favoritplats. Ibland förvandlas också garderobshallen och Götaplatsfoajén till scener.


Stora salen

Den som första gången kommer in i Stora salen glömmer det aldrig. Det är en hisnande upplevelse att lyfta blicken mot väggarna och taket och ta in det stilrena och imponerande rummet i sin varma sykomorlönn.

Känslan är öppen, luftig och fri. Salens rena linjer gör att scenen, musikerna och artisterna blir rummets centrum – här föds energin som sprider sig till alla i publiken. Gästartister har imponerats av den fantastiska akustiken sedan 1935, från legendariske violinisten Isaac Stern till sångerskan och dirigenten Barbara Hannigan.

I Stora salen trivs all sorts musik i alla genrer, från spröd nyckelharpa, explosiv jazz och senaste hiten till en hel symfoniorkesters omfamnade klang. Sjunk bara ner i den röda stolen och låt känslorna flöda.

Vy över Stora salens salong med röda sammetsstolar och välvda träpartier längs loger och bakre sektion i salen.


Stenhammarsalen

När man stiger in i Stenhammarsalen känns det omedelbart att man kommer in i ett ombonat rum, varmt och lagom dämpat, lämpat för förtroliga konversationer och ett nära möte med musikerna och musiken. Här hörs varje andetag!

Nils Einar Eriksson beskrev det så här: ”Denna sal är helt beräknad på intimitet. Den har fått en rik utsmyckning i intarsia av konstnären Ewald Dahlskog. Materialet är huvudsakligen mahogny och puts på spräckpanel.” Denna panel reflekterar ljuva toner från solopiano, jazztrior, stråkkvartetter och indieband samt skratt och jubel från en publik som roas av spex eller standup.

Intarsian Den tonande naturen sträcker sig som en arabesk runt läktaren. Den börjar med en havsgud som trumpetar i en snäcka och slingrar sig sedan vidare i abstrakta mönster, lövrankor och blomklockor. Mitt i arabesken flammar en gyllene lyra upp. Fåglar i sträck, susande snäckor och sjöhästar för arabesken till sitt slutmål – ännu en havsgud, denna gång med en lyra i sina armar. Motiv som samspelar med en jazztrumpet, en vemodig singer-songwriter eller en violin som får lysa med en tonrik solostämma.

Träintarsia smyckar balkongen i Stenhammarsalen.som


Garderobshallen

Garderobshallen är det första du möter när du kommit in genom Konserthusets entrédörrar. Det är ett flexibelt och stämningsfullt rum som kan förändras till en konsertlokal full av kreativitet.


Götaplatsfoajén

Götaplatsfoajéns panoramafönster och balkong bjuder på en vacker utsikt mot Götaplatsen och Avenyn. Här minglar oftast konsertpubliken inför en konsert och i pausen, men ibland förvandlas även denna yta till en sjudande konsertlokal. Inte minst när Fikastråket dukar upp en härlig start på lördagen med klassisk musik och fika därtill!

Två cellister tackar för applåderna i Götaplatsfoajén.