– Poulenc var själv en skicklig pianist, men mest utmanande i stycket är de olika stilarna. Den första satsen är en hyllning till gamelanmusiken*, den andra till skönheten i Mozarts pianokonserter. Poulenc var flamboyant och chiq, använde vackra kläder och parfym. Han hedrar de vackra sakerna i livet i sin pianokonsert! säger Arthur Jussen.
– Musiken studsar mellan orkestern och oss, som ping pong. Ett utbyte mellan tre parter. Den är rolig och levnadsglad och en hyllning till olika slags musik, tillägger Lukas Jussen.
Ni två är en musikalisk symbios, kan det bli så tryggt att det går ut över spontaniteten?
– Det finns en paradox här: vi måste känna inom oss på samma sätt, men också överraska varandra, annars blir det tråkigt. Vi anpassar oss till varandra varje sekund. När det lyckas flödar det och något magiskt händer.
Allt började med att Lucas och Arthur Jussen tog pianolektioner för samme lärare. Han tyckte att de borde spela tillsammans istället för var för sig, ett gott råd visade det sig. När de var 14 respektive 10 år gamla framträdde de med Mozarts pianokonsert nr 10 på Concertgebouw i Amsterdam.
Sjutton år senare har bröderna ett hektiskt schema. Under 2024 gav de 90 konserter runt om i Europa, men också i Kina. En konsert var fjärde dag och resor ovanpå det. Ensamt, om man inte delar rum med sin bror.
På sina konserter spelar Arthur och Lucas Jussen stycken för två pianon och orkester, men också fyrhändigt:
– Man sitter så nära och delar ett piano, händerna vidrör varandra, man känner den andres hjärta slå. I Schuberts musik är magin kopplad till ett piano och fyra händer. Men i Våroffer av Stravinsky däremot behövs en större klang, styrkan från två personer och två instrument.
Men allt behöver inte vara fartfyllt och virtuost. På minialbumet Rêve från 2024 (Deutsche Grammophon) utforskar de franska impressionistiska tonsättare, som Germaine Tailleferre och Reynaldo Hahn.
– Vi älskar verkligen den här musiken, vaggvisorna och valserna. Redan i de första takterna förflyttas man till en annan värld, fast det bara är under en och en halv minut, säger Arthur Jussen.
Sammanlagt blir det en serie på tre EP, var och en på ungefär tjugo minuter.
– De släpps bara digitalt vid tre tillfällen. I april kommer en med barockmusik av Bach och andra. Den sista släpper vi till nästa jul, med skandinavisk musik av Grieg. Det ser vi fram emot, säger Lucas Jussen.
*Gamelan: traditionell musik från Java
Text: Ulla M Andersson
Foto: Jesaja Hizkia & Marco Borggreve