Det var självklart inte något Väsen planerade från början: att bli ambassadörer för svensk och nordisk folkmusik ute i världen. Men så har det blivit. Vid tidpunkten för vårt samtal har Väsen nyligen landat hemma i Uppland igen efter konserter i Norge. Jubileumsåret har varit fantastiskt på många sätt, även om det inte varit helt smärtfritt. Tiden som är avtalad för vårt samtal kan komma att avbrytas eftersom Olov Johansson fått en tid hos sjukgymnasten.
– Det är alla flygningarna. Efter att ha somnat sittande har jag fått besvär med nacken. Så nu ska sjukgymnasten ordinera mig några övningar som jag kan göra för att hålla formen, säger Olov Johansson.
Nyckelharpspelaren Olov Johansson är i särklass den längsta i trion vilket rimligen är anledningen till att de andra två jubilarerna i trion, Roger Tallroth gitarr och Mikael Marin viola, inte fått samma besvär.
En av de längre flygningarna under året hade Tokyo som destination. Konserterna där blev en speciell och fördjupad tillbakablick på de låtskatter trion producerat sedan starten 1989.
– Vår japanska agent utmanade oss att göra fem konserter på en och samma plats under fem dagar. Konserterna hade olika repertoar och samlade tillsammans ett urval låtar från alla våra album. Alla fem konserter var utsålda. Det var en givande utmaning på många sätt och vi har aldrig tidigare repat så mycket, säger Olov Johansson. På alla de övriga konserterna under jubileumsåret har det varit mest fokus på senaste albumet Rule of 3. På svenska blir det ”tredelningsregeln” med syftning på den latinska frasen ”omne trium perfectum” – allt som bildar tretal eller skapas ur en grupp av tre är perfekt. Kompositionsregeln används främst inom litteraturen eller bildkonsten för att ge verket genomslagskraft och igenkänning.
– Rule of 3 var ett titelförslag från vår amerikanska producent. Historier och berättande utgår ju ofta från tretalet, som i de Tre musketörerna, Bockarna Bruse eller som i Tre små grisar som kanske var det tretal producenten närmast syftade på, säger Olov Johansson med ett skratt.
Humorn och spelglädjen har trion haft med sig från starten. Väsen har alltid haft lätt att skapa tillsammans. Även om man ofta får representera nordisk folkmusik ute i världen så är låtskatten deras egen och det tränade musikörat kan skönja en mer lokal tradition i samspelet. Den ursvenska nyckelharpan har också ett starkt fäste i Uppland.
– Nyckelharpan går ju tillbaka till medeltiden och är avbildad på målningar i kyrkor från 1400-talet här i Uppland. Instrumentet var på väg att dö ut på sjuttiotalet men har sedan dess fått ett uppsving. Mycket tack vare att Erik Sahlström lärde ut hur instrumentet skulle byggas, ett hantverk som sedan Esbjörn Hogmark har tagit vid. I tidig ålder fick jag låna en nyckelharpa av min morbror och sen dess är jag fast med detta fantastiska instrument som i sig själv kan bära upp en hel konsert med sitt sväng.
Olov Johansson har fortfarande kvar samma nyckelharpa som han hade när Väsen jammade tillsammans för första gången. Och samma nyckelharpa, i trio med gitarr och viola, har genom åren hörts i Göteborg på Folkmusikkafeet, Nefertiti och Kulturkalset, men i konserthuset har Väsen aldrig spelat och till den konserten kommer Olov Johansson ha en ny nyckelharpa byggd av Esbjörn Hogmark.
– Det är alltid spännande att spela på ett nytt ställe, känna in lokalen och dess stämningar. Ingen konsert är ju den andra lik. Det bästa med våra konserter är när vi överraskar varandra med något nytt, något vi säger i mellansnacket eller något i musiken som gör att samspelet triggas i gång ytterligare.
Som sagt: närvaron och samspelet är Väsens signum. Deras musik inspirerar inte bara folkmusiker runt om i världen utan även musiker i andra genrer. När stilbildande hårdrockarna Led Zeppelin fick beskedet att de skulle tilldelas Polarpriset 2006 och att prisutdelningen skulle äga rum i Stockholm undrade de om det var möjligt att träffa Väsen.
– John Paul Jones i Led Zeppelin är tydligen ett stort fan av vår musik. Eftersom det inte var någon av de svenska arrangörerna som kände till Väsen skapade hans förfrågan lite förvirring. Men det hela slutade med att vi spelade för pristagarna på banketten på Grand Hôtel.
En kittlande närvaro kommer att triggas i gång när trion för allra första gången spelar i Stenhammarsalen men det finns ytterligare en fördel med Väsens konsert i november: Olov Johansson slipper flyget och kommer att ha en nacke i toppform. Och publiken får tillfälle att jubla över ett samspel i världsklass. Grymt svängigt lär det bli!
TEXT JÖRGEN WADE