Efter en strålande säsongsöppningsvecka var det dags att packa ner instrumenten och ta med sig programmet på turné – och självklart följde vår Artist in Residence och prisade violinist Ava Bahari med på resan mot Malmö och Köpenhamn.
Kl. 11.00 på fredagen stod tre stora, blåa bussar uppradade på Götaplatsen och skvallrade om att det strax var avfärd för ganska många resenärer. Det var närmare bestämt 103 förväntansfulla personer från Göteborgs Konserthus som strax därpå steg på bussarna med siktet inställt på två konserter bortanför hemmarenan.
Vid 14.30 var bussen framme i ett soligt Malmö och förväntansfulla musiker checkade in med sina väskor i receptionen. Där blev det en kort paus innan instrumenten fanns tillgängliga på Malmö Live och vid 17.00 var det dags för soundcheck. Ett riktigt turnéschema, helt enkelt.
Precis som på säsongsöppningen stod Savikangas, Stravinsky och Sibelius på programmet. Max Savikangas War or Peace, en nyskriven uvertyr, uruppfördes vid konserten i Göteborg veckan innan. Stravinskys nyklassiska och lekfullt melodiska violinkonsert framfördes precis som då tillsammans med Ava Bahari och kvällen avslutades med Sibelius stora mästerverk Fyra Lemminkäinen-legender.
Konsertsalen i Malmö Live har plats för 1707 åhörare och stämningen gick att ta på. Publiken kändes förväntansfull och en lyckligt lottad på fjärde rad fångade Avas blomsterbukett när hon efter konserten lät den flyga ut i publiken. I slutet av kvällen ljöd applåderna länge och Santtu-Matias Rouvali tackade för kvällen.
På lördagsförmiddagen dagen därpå var det dags att rulla vidare till Köpenhamn och Danmarks Radios Konserthus, DR Koncerthuset. Vid 12.00 var det dags för soundcheck och redan klockan 14.00 var det dags för nästa konsert.
Alla som var med på resan verkade överens om att konsertsalen var något alldeles extra – läktare och flera långa trappor letade sig upp mot taket och omgav scenen likt en arena, det vill säga att man hade möjlighet att sitta framför, vid sidan av och bakom orkestern. De stora, böljande väggarna är faktiskt inspirerade av himlen i Edvard Munchs målning Skriet.
Det var en förväntansfull publik som slog sig ner på röda stolar i olika nyanser runt om i salen. Och precis som kvällen innan blev det en vacker konsert med Savikangas, Stravinsky och Sibelius. Ljudet var mäktigt och bland musiker hördes prat om att man hörde Ava Bahari extra bra i salens akustik.
En timma senare var det en nöjd orkester med medresenärer som rullade över Öresundsbron igen. Tillbaka mot Stenhammarsalen och Stora salen med ytterligare en lyckad turné i bagaget!
Elin Alexandersson
Kommunikatör
Kommunikationsavdelningen