Efter att ha spelat två fullsatta konserter tidigare i veckan var det en nöjd och förväntansfull skara som gjorde sig redo för att fara till Oslo på söndagsmorgonen. Vid 9.30 stod tre bussar redo vid Götaplatsen. Efter en paus i Tanum anlände vi till ett 26 grader varmt Oslo och strålande sol.
Väl framme vid Thon Hotell Opera vid 14-tiden, checkade vi in och lämnade snabbt av vårt bagage på rummen innan det bar det av till Den Norske Opera. Operahuset i Oslo är en arkitektonisk pärla, beläget vid vattnet i Bjørvika. Byggnaden invigdes 12 april 2008 och är designad av den norska arkitektfirman Snøhetta. Den har vunnit flera internationella priser för sin unika och moderna design. En av de mest fascinerande aspekterna är taket, som sluttar ner mot vattnet och fungerar som en offentlig plats där besökare kan promenera och njuta av den fantastiska utsikten över Oslofjorden.
Operahuset har en kapacitet på cirka 1 350 platser i huvudscenen, och det finns också två mindre scener med plats för 400 respektive 200 personer. Byggnadens inre är lika imponerande som det yttre, med en praktfull kombination av italiensk marmor, ekträ och glas. Operahuset är hem för Den Norske Opera & Ballett och har snabbt blivit en ikonisk byggnad.
Som alltid på korta gästspel är det snabba ryck. Instrumenten anlände vid 14:30 och orkestern fick tillgång till scenen 15:15. Soundchecken började 16:00. Chefdirigent Santtu-Matias Rouvali såg nöjd ut.
Konserten började 18:00, och vilken magisk upplevelse det var. Vi hade det stora nöjet att spela Tjajkovskijs violinkonsert med violinisten Leonidas Kavakos som solist. Hans spelstil och karisma på scenen tog andan ur publiken och applåderna ville inte ta slut. Tolkningen av Tjajkovskij denna kväll var inget mindre än mästerlig.
Efter pausen stod Gustav Holsts Planeterna på programmet. Denna orkestersvit består som bekant av sju satser, var och en uppkallad efter en planet i solsystemet och dess motsvarande astrologiska karaktär. Verket avslutas med den eteriska satsen Neptune, the Mystic. Här medverkade 45 damer ur Göteborgs Symfoniska Kör. Kören, placerad utom synhåll, skapade en känsla av rymdens oändlighet med sina svävande, ordlösa toner. Trollbindande.
Måndag morgon den 27 maj var det dags att återvända till ett regnigt Göteborg. Nästa säsong ser vi bland annat fram emot gästspel i Malmö och Köpenhamn och en turné i Stuttgart, Prag och Dresden.
Text och foto: Linnéa Wik, kommunikationsavdelningen