Få ord bär på så mycket vår som ”öfsadrôp”. Det klingar vackert i mina dalsländska öron och väcker bilder av snö som smälter och gnistrande droppar från takutsprång. Ett enda litet ord som målar himlen klarblå, väcker fågelsång och känslan av att stå lutad vid en solvärmd vägg med ögonen slutna mot det skarpa ljuset.
Ett självklart ord för mig. Välbekant och fyllt av minnen, som doften av nybryggt kaffe, eller tryggheten i att mötas av mjuk sammet i just min stol i Konserthuset. Trygga punkter, eftersom jag delar dem med andra. Öfsadrôp med alla som instinktivt förstår ordet; det varma kaffet med vänner, familj och kollegor; och min tillfälliga plats i Göteborgs Konserthus med alla som sökt och söker upplevelser i musiken.
Med basen i en trygg punkt vågar vi möta det spännande, det som utmanar och kanske till och med det som skrämmer. För mig är det rymden som svindlar mest. Det oändliga mörkret, dit några söker sig och där andra söker. Det kan vi möta tillsammans genom Holst Planeterna i maj. Jag väntar på den upplevelsen med skräckblandad förtjusning. Och jag längtar efter att höra välbekanta basgångar i symfonisk tappning i både This is What I Mean och Jazz on Film. Jag ser fram emot att möta våren i flöjttoner tillsammans med Solistprisvinnaren Laura Michelin vid Vårkonserten och att höra Göteborgs Symfoniker framföra Schumann och Rachmaninov under ledning av Oksana Lyniv.
Den här våren rymmer verkligen många tillfällen att låta sig överraskas, njuta och upptäcka nytt tillsammans.
Jag har hört och använt ordet ”öfsadrôp” många gånger, men sällan skrivit det. Så för att försäkra mig om att jag träffade någorlunda rätt i stavningen, slog jag upp ordet hos Institutet för språk och folkminnen. Förvånad insåg jag att det inte bara finns och har gett namn åt en travhäst(!). Det har också ett engelskt syskon: ”eavesdrop”. Ett substantiv för just takdropp och ett verb för att ”stå i takdropp och i hemlighet lyssna till vad som sägs inne i huset”. Att tjuvlyssna. Så skönt då att vi slipper smyga oss till musiken. Att vi kan lyssna fritt och tillsammans. Det är en trygghet och en frihet väl värd att värna om.
Vi ses på konserterna!
Åsa Bernlo
Marknadschef & vice vd
Göteborgs Symfoniker