Publicerat 24 januari 2018 Det går bra nu

I dagarna läggs sista handen vid Göteborgs Symfoniker ABs årsredovisning.

I dagarna läggs sista handen vid Göteborgs Symfoniker ABs årsredovisning. Ekonomiavdelningen räknar och sammanställer, på marknadsavdelningen produceras trycksaken och VD Sten tittar ner allt som oftast för att se hur det hela ter sig i tryck. Ingen oro för siffrorna, det ser bra ut, nu handlar det om det grafiska. Hur gick det då? Vi får vänta ett tag till, först ska förstås resultatet dras i vederbörlig ordning på bolagsstämman. Men vi som jobbar med GSOplay låter er kika litet på publiksiffrorna för 2017, vi kan inte hålla oss! Vår digitala publik har ökat från 1,7 miljoner tittare till 3,3 miljoner från 2016 till 2017. Finns kanske du som läser detta bland den publiken? Innehållet växlar med tiden, men just nu är bredden och höjden på innehållet värt en titt, Blomstedt och Bowie, bara som ett exempel.

En trycksak med litet mer publikt tilltal är samtidigt under produktion, vårt generalprogram. Smaka på det ordet, generalprogram. Till och med vi som jobbar med det har respekt för ordet, det innefattar så mycket. Ytterligare ett spelår är i stort sett planerat och förhandlat. Nummer etthundratretton i ordningen om jag räknat rätt. Mycket jobb. Vi släpper det i mars – april, men ett litet tjuvkik bjuder jag på, mannen ovan, den legendariske Herbert Blomstedt kommer tillbaka, i maj 2019. En lång karriär kräver lång framförhållning i planeringen. Haydn och Mahler lutar det åt.

Under lunchen smet jag in i GSOplay-studion där det bjöds på ett annat tjuvkik, Martin Fröst fångad av nio kameror under repetitionen av veckans konserter. Eller rättare sagt föreställningar. Jag vet att det är utsålt, men måste ändå tipsa om det här evenemanget. Det kommer att bli en upplevelse utöver det vanliga.


Arnbjörg Danielsen, regissör Ingmar Bergman 100 år

På tal om att tipsa kan jag inte gå förbi vårt hyllande av Ingmar Bergman i samband med 100-årsjubileet. Den produktion som växer fram är något alldeles speciellt som grundar sig i Bergmans kärlek till musiken. Utan att ha sett slutresultatet, det jobbas in i det sista, kan jag lova en föreställning att minnas. En drömvärld, ett drömspel som undrar: varifrån kommer musiken? Välkomna!

Urban Ward
Kommunikationschef