Vadå ljus, är det inte ljud vi håller på med i Konserthuset?
Vi håller på med ett projekt för att skapa bättre ljus i vår stora konsertsal.
Detta projekt slår en mängd flugor i samma smäll!
Vad är då ett ”bättre” ljus?
Vi skulle kunna kalla det för ett miljöprojekt, idag när vi tänder ljuset i salen så sprätter det iväg tusentals watt för att vi över huvud taget ska få ljus att kunna jobba i. Med ny LED-teknik går det bara åt en bråkdel av den energin.
Mindre energiåtgång betyder minskad belastning på miljön, det är bra!
Många watt betyder också att det kostar stora summor, kostnaden för att installera ny teknik kan sparas in på ett par år och sedan blir det rent klirr i kassan.
Ny LED-teknik ger mindre värme vilket förbättrar arbetsmiljön för både människor och instrument. Luften blir torr och vi människor får problem med torr hy och hosta medan instrumenten spricker.
Det nya ljuset kommer också att ge helt nya möjligheter att förändra både ljusfärg, styrka och riktning vilket kan användas för att göra många spännande och vackra upplevelser både för konsert och konferens. Det vi gör i GSO-Play eller TV kommer att bli visuellt mycket bättre vilket kan ge en förstärkt helhetsupplevelse.
Arbetsmiljön kan förhoppningsvis också bli förbättrad för musikerna genom att den ökade belysningen uppifrån minskar behovet av bländande frontljus och även ger bättre läsbarhet på notstället, inte minst längs väggarna där vi idag ständigt brottas med att det är lite skumt att läsa noterna.
Hur blir det då med vår vackra sal, kommer den att belamras med en massa nya armaturer som inte är så vackra? Nej, inte ens där kommer detta projekt att snubbla. Vi har idag 58 hål i det höga kupoltaket men eftersom det nya ljuset både har större effekt men också kan riktas mer flexibelt så behöver vi inte använda mer än sisådär hälften av de befintliga hålen.
För några år sedan var det populärt att försöka hitta win-win projekt, själv har jag sällan varit med om att få till så mycket win-win-win-win-win…
Ikväll ska jag lyssna på vår andre konsertmästare Justyna som tillsammans med orkestern spelar Stenhammars Sentimental romans nr 1 och 2, riktiga små ljudsmycken.
Med sådant ljud blir tillvaron ljus.
Varde alltså både ljus och ljud!
Johan Nordin, orkesterchef