Publicerat 4 november 2016 Nästa generation intar Konserthuset

Det har varit en alldeles speciell stämning på jobbet den här veckan. När musikerna i Göteborgs Symfoniker får en välförtjänt höstlovsvila passar nästa generation på att inta Konserthuset. Höstlovskören, en årligen återkommande uppskattad körkurs för sångsugna ungdomar i Göteborgs Konserthus, har precis avslutats med konsert i Stora salen.

Det har varit en alldeles speciell stämning på jobbet den här veckan. När musikerna i Göteborgs Symfoniker får en välförtjänt höstlovsvila passar nästa generation på att inta Konserthuset. Höstlovskören, en årligen återkommande uppskattad körkurs för sångsugna ungdomar i Göteborgs Konserthus, har precis avslutats med konsert i Stora salen.

Under fem intensiva dagar har ungdomarna repeterat under ledning av de bästa körpedagogerna och sakta men säkert erövrat musiken bakom noterna och partituret. Kursen genomförs i samarbete med Kultur i väst, i år lyfte samarbeta ytterligare då Höstlovskören kunde genomföras i nära samverkan med den nya satsningen Körcentrum Väst.

img_0545

Göteborgs Symfoniker önskar inspirerar och motivera unga som visar nyfikenhet och intresse för vår konstform och genre. Det har vi hållit på med länge och vi gör det på olika sätt. Förutom Höstlovskör bildar vi varje år en Sportlovsorkester och genom samarbete med El Sistema kan vi satsa ytterligare och bygger nu även upp verksamhet på sommaren genom Side by Side by El Sistema. Ett internationellt kör- och orkesterläger som går av stapeln i juni och som har stora ambitionen, att bli ett musikens Gothia Cup.

Lägret växer fram som ett helt nytt ben för Göteborgs Symfoniker att stå på och lockade nära 1300 deltagare från en 15-tal olika länder i somras då lägret genomfördes för tredje gången. Grunden för samtliga projekt är att göra Konserthuset tillgängligt! Förebildning är vårt kraftfullaste verktyg, övertygelsen om att det här är viktigt driver oss framåt.

img_0524

Många av oss som arbetar med musik har personliga upplevelser av hur kraftfullt utvecklande det är att vistas i en musikalisk miljö. Men det är också tillfredsställande att få forskningsbelägg för sin personliga övertygelse. I en artikel som problematiserar barns tid framför skärmen (SvD 29/10) slår Hugo Lagercrantz, professor i barnmedicin, fast att det också är viktigt att barn spelar instrument och sjunger. ”…det är sådant som kräver att man utvecklar färdigheter under många år utan att förvänta sig omedelbara kickar.”

Att lära sig sjunga riktigt bra, att bemästra ett instrument tar tid, kräver tålamod och disciplinerat fokus. Den som behöver snabba kickar kommer snabbt att ge upp. Men även den mest uthålliga behöver en extra injektion nu och då för att fortsätta kämpa, fortsätta öva för att nå nya färdigheter. Det är den injektionen som vi hoppas kunna ge genom de otaliga aktiviteterna inom vår barn och ungdomsverksamhet.

fullsizerender

Kicken som sångarna i Höstlovskören fick uppleva på sin finalkonsert skapade en stämning som man kunde ta på. Efter ihållande applåder och extranummer vällde koristerna ut bakom scenen och verkade inte kunna sluta sjunga. Där på plats då jag upplever den glädje som fyller huset då alla lämnar med ett -vi ses snart igen, får jag som ansvarig för barn- och ungdomsverksamheten det viktiga kvittot på att vi är på rätt väg.

Förutom Faurés Requiem framfördes på konserten Karin Rehnqvists Natt över Jorden, Mozarts Ave Verum Corpus och Te lucis ante terminum, en gregoriansk sång från 1100-talet. Simon Phipps, initiativtagare till Höstlovskören och dess ständiga dirigent, introducerade för publiken en konsert som handlade om mörker. Ett stort tack till alla medverkande, korister, solister, orkester, instruktörer och dirigent för en stämningsfull och gripande konsert! Efter en konsert om mörker lämnar jag Konserthuset fylld av ljus.

Petra Kloo Vik
Ansvarig barn-/ungdoms- verksamhet

Fotograf Maja-Karin Fredriksson