Göteborgs Symfoniker är på plats på scen för soundcheck. Några har utnyttjat tiden fram till nu med att träffa vänner, någon har cyklat runt och tittat på ett härligt Sommarstockholm. Några har letat efter en borttappad väska som hittegodsavdelningen på stationen vägrade låtsas om att de skulle behöva ta något som helst ansvar för. Väskan är nu återfunnen och i övrigt håller förväntan på ett Göteborgs Symfoniker som ett under av ordning och reda.
Helena Wessman vår forna VD och konstnärliga chef och numera Konserthuschef för Radiosymfonikerna hälsar oss välkomna till Stockholm. Det känns som ett kärt återseende. Maestro Kent Nagano och trumpetarna testar ljudet som ska komma från bakom scenen i en del av Ein Heldenleben som enligt säkra källor lär vara Straussrepertoarens största konsertprestation. Många stråkmusiker längtar till detta stycke men det är också är en stor utmaning, särskilt för konsertmästare, Sara Trobäck.
Martin Fröst, denne världsklarinettist, hälsas välkommen av stråkapplåder och fotstamp och ger sig omedelbart in i Nielsens klarinettkonsert. – Ett fantastiskt stycke musik för oss i publiken som får helheten serverad, berättar orkesterchef Johan Nordin. Det är ett stycke med mycket oväntade tekniska och rytmiska insatser och en utmaning att få ihop och när det stämmer är det magi.
Att få vara med om ett genrep ger en försmak av vad man ska vara extra uppmärksam på under konserten. Lite inside information som gör att konserten blir en ännu mäktigare upplevelse. Och mäktigt ska det bli att få sitta och lyssna som stolt göteborgare när Symfonikerna inleder Östersjöfestivalen 2015.