Vi befinner oss på välkänd men främmande mark, är fortfarande kvar på HSM Artisten både för repetitioner och konserter. Vi är så tacksamma till dem för att de öppnar sina lokaler för oss när vi håller på med det stora stolsbytesprojektet i våra salar.
Detta år blir också samarbetet mellan oss extra tydligt då vi denna vecka ger dem en jubileumskonsert och längre fram på säsongen har deras egen orkester i vår abonnemangsserie. Det känns bra och naturligt eftersom det bl a är hos dem våra kommande musiker fostras.
Jag kommer precis från slutbesiktning av stolsprojektet och allt ser ut att gå vägen, det känns fantastiskt! Nu har vi hållit på med det projektet i ett par år och om en dryg vecka kan vi åter vara på plats med orkestern i salen. Det är nog bara en gång i livet man får vara med om att ta fram en stol som ”låter bra”.
Konserthuset i Göteborg är ett unikt hus, världsberömt både för arkitektur och akustik så när det ska bytas stolar måste det vara stort fokus på både form, färg och akustiska egenskaper.
Det passar mig bra, som son till en arkitekt och hela livet fascinerad av ljud är detta projekt superspännande. Redan som liten förundrades jag över hur ljudet sampelar med både min egen kropp och rummets form och material. Att få ett glas, en hiss eller ett badrum att vibrera när man hittar den rätta tonen eller känna hur stråksektionens Sibeliusklang fyller mina öron, hittar vägen till mitt inre och får vingarna att växa ut på ryggen.
Rummets form, storlek och proportioner är naturligtvis grundläggande men stolarna ska inte underskattas. Är stoppningen för mjuk så sugs ljudet upp, briljansen tas bort och efterklangen försvinner, men det måste ju också vara god sittkomfort. För att kunna repetera bra och förbereda för en fullsatt konsert så eftersträvar man att akustiken i tom och fullsatt sal ska vara så lika som möjligt och då spelar exempelvis ryggstödet och sitsens undersida stor roll eftersom de är exponerade när ingen sitter i stolen och sitsen är uppfälld.
Idag finns avancerade mätinstrument och datorprogram men det är i slutändan också våra subjektiva intryck som spelar stor roll. Akustikrapporten för sal och stolar är på 291 sidor, det är komplext!
Den 15 september kan vi tillsammans sjunka ned i de nya stolarna för att njuta av säsongens öppningskonsert. Låter det bra? Ja det hoppas jag, vi ses och hörs!
Johan Nordin
Orksterchef